Bekki 20 år mm

Jag 29 år, Monica 9 år, Linnéa och Isabella 8 år, Jens 2 år, och en nyfödd Bekki.
Huddinge sjukhus BB 1 juni 1993
 
Så var det överstökat... Typ 30 år som mamma... fast ändå inte. Mamma är man självklart alltid och vissa åldrar är milstolpar. Visst, när man fyller 18 år är myndig men som förälder är man ju försörjningsskyldig till ungen slutat skolan. Det gjorde Bekki för ett år sen... men ja-a, nu är hon 20.
 
                             
                              Student 2012
 
När jag fyllde 20 år var jag gift och höggravid med mitt första barn, hade bott hemifrån ca 2 år. Jag hade bjudit hem farmor, farfar och mormors systrar på kaffe. Jag tror att mamma, pappa och mormor kom på kvällen, men det jag minns är att det blev en ett mindre teologisk bråk mellan de äldre personerna som fikade hos mig på dan... Tiderna förändras.
 
Igår iallafall, så hade vi bokat vår HSB-lokal. Bekki med kompis hade bakat chokladrutor på fredagkvällen när jag var på Operan och Janne hade handlat tidigare på dan. På lördagen tog Bekki med sig kompis och pojkvän och hackade grönsaker i långa banor. Jag gled in lite senare och stekte 7 kilo köttfärs.
 
Typ välkommen, säger det lilla flickebarnet ...
 
När gästerna ätit tacos började jag garnera chokladrutorna....
 
 
Det blev en lyckad "iställetförtårta" tycker jag. Bekki var nöjd med både festen och presenterna. Hon hade nog inte förväntat sig så pass mycket ... det var både pengar, smycken, blommor, snygga underkläder mm samt en hett efterlängtad väska som hon definitivt inte förväntat sig.
 
 
De vuxna gick hem framåt kvällen men ungdomarna satt kvar och myspyste och hade trevligt medan de väntade på att klockan skulle bli "gå-ut"-dax. Janne jobbade men jag fick bra hjälp av både ungdomarna och framförallt min ena syrra med städningen efteråt.
 
 
Det blev en bra dag, tycker jag.
 
Min mamma håller i mitt yngsta barnbarn Meija... Undrar om jag får uppleva nåt sånt...
 
Denna händelserika vecka avslutades med en utflykt till Vallentuna idag. Jag blev medbjuden på syföreningarnas årliga vårutflykt som idag gick till Vallentuna kyrka med gudstjänst och en kort guidning, sen lunch på Vallentuna värdshus. Jag har en förkärlek för Vallentuna kyrka då jag gjorde en av mina praktikperioder där. Kyrkan stod klar 1198 så den har, som så många andra gamla kyrkor, en fantastisk historia.
 
                
                 Bilden lånad från Vallentuna församlings hemsida
 
Det finns en liten sannberättelse som jag älskar, och det är handlar om Fröken Jeanette Silfwerstolpe. Några dagar innan sin 12-årsdag dog hon i rödsot som hennes far fått med sig hem efter krigsresor i främmande land. Hon var så rädd för att begravas under jorden så hon blev begravd sittade eller stående ovan jord. Mitt i all tragik så är det en historia om kärlek och respekt för en ung kvinna.
 
 
Annat att se i kyrkan är ett av kyrkfönstren som av en silversmed smyckats med fem röda glaskulor, dessa symboliserar Jesu fem sår på korset.
 
 
Jag noterade att under tacksägelsen så tände man ljus för döpta i ljusgloben, men ljusen för de döda satte man i båten. Det finns en intressant diskussion om dessa båtar bara är en praktisk och jordnära symbol för vattennära församlingar... eller om det är en symbolrit som hänger med från vikingatiden. Då en hövding dog lades han i sitt skepp med föremål han kunde behöva på färden till Hel, sen sattes båten i lågor och skickades ut på vattnet. Det finns ännu så mycket intressant jag vill veta mer om!
 
 
Men nu är klockan nio och jag ska gå ut med Bamse. Veckan har varit helt otrolig! Den startade med Meijas ankomst i måndags, utöver det vanliga arbetet har vi haft besökt av en clown och lärt oss vika pappersblommor på jobbet, avslutning på hundkursen, operaföreställning, 20-årskalas och så utflykt.... Nu väntar tre intensiva dagar och kvällar i veckan som kommer, sen ska jag vara leeeeedig i fyyyra dagar... och göra kanske ingenting!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0