Nyårskrönika 2022

Min fjortonde nyårskrönika. Så kul ju!

Januari började på bästa sätt. Två av våra barn med respektive samt barn hade firat in nyåret med oss och var kvar hela den första dagen på 2022. I övrigt var det en lugn månad arbetsmässigt i motsats till december. Jag började den 1 januari med AIP - det autoimmuna protokollet i ännu ett försök att få ordning på magen och vikten.

Färgglatt 😍

Den 8:e tog jag tredje dosen covidvaccin, jag stickade sockor och i slutet av månaden deltog jag i en digital föreläsning om haiku. Visserligen hade jag readan skrivit en haiku nästan varje dag sen jul, men nu var det upptakten till  en haikuutmaning jag anmält mig till under…

Rauma-tröjan blev klar, sockor i mängd stickades och det började knypplas mer och mer i hantverksgruppen i Hovsjö.

februari, som började fantastiskt! Ella föddes 20220202.

(null)

Förutom några besök till hos Ella under månaden tog vi en husbilshelg i Västerås plus att vi, eller jag själv, gjorde flera utflykter till olika kyrkor och fornminnen och jag deltog i årets första haiku-utmaning.

Även mina föräldrar hängde med på utflykt, här vid Tullgarns slott

Räddade livet på en grönsiska. Ett spännande möte

I mars fortsatte utflykterna till olika kyrkor och fornlämningar, men det är oxå en födelsedagstät månad. Båda mina äldsta döttrar, ett barnbarn och Bamse fyller år inom loppet av 11 dagar.

(null)
Två av födelsedagsbarnen, min äldsta och hennes nästäldsta.

Fyra generationer ❤️

April blrjade med en husbilshelg i Strömsholm och sen fortsatte jag mina utflykter till kyrkor, slott och fornlämningar, men även för att få se back- och mosippor vilket var första gången för mig. Det blev flera besök på olika ställen på Kjulaåsen och Selaön.

Mosippa

Backsippor

Den extremt ovanliga hybriden mellan mo- och backsippa

Påsken vill jag nämna. Den firade jag i Tveta och Hovsjö kyrkor och det var fantastiskt fint. Vi avslutade påskfirandet med en Emmausvandring mellan Hovsjö och Tveta i strålande sol. Vi hade oxå en kvinna på hantverksgruppen som visade hur man pyntar ägg i öst …

(null)

… plus att vi fick prova på kreativ bibelläsning en söndag.

Mitt bidrag var kanske inte det mest kreativa, men man måste ju börja nånstans!

Tre gånger hann jag besöka grodorna i Ormkärrsdammen

(null)
Lextorpskyrkan var så vacker!

I slutet av månaden var jag på konferens i Trollhättan med "Framtiden bor hos oss".

Sköna maj välkommen 🎶 Äntligen vår på riktigt. Magnolian blommade vackrare än nånsin och födelsedagarna duggade tätt, pappa och tre av mina barnbarn plus Rambo.

(null)

Jag började jägarutbildning, antog maj månads haikuutmaning och så fick vi prova på luffarslöjd på hantverksgruppen.

Efter regnet

jublar björken

i skiraste grönt

Vi ordnade även en intensivkurs i ikonmålning, Ängla konfirmerades, jag påbörjade skyttet i jägarutbildningen…

Jag målade St Ragnhild och biskop Cerula, samt en äggkopp i luffarslöjden

… båten kom i sjön och mina knyppelelever kom hem till mig med en avslutningsblomma 🌸

Juni var en intensiv månad som började med präst- och diakonmöte i Strängnäs stift, jag la ner mycket tid på att plugga till jägarexamensprovet och försökte öva skytte så mycket som möjligt. Vi tog årets första dopp i 14 kalla grader och jag var med och knypplade på nationaldagen vid Görväln, första offentliga evenemanget i Knyppelpinnarna sen covid.

(null)

Midsommar firade vi i husbilen på Årsunda camping och dessförinnan fick jag vara med min barndomsvän och fölvaka. Fick inte se nån av fölningarna men väl de små nyfödda 💞

Efter midsommar åkte jag på knyppelkurser i Vadstena som fortsatte in i …

… juli, en veckokurs i bottenteknik och en helgkurs i bandknyppling.

(null)

Jag jobbade en vecka till innan maken och jag hade fyra veckors härlig semester. Fyra sköna veckor varav två spenderades på Strömsholms kanal upp till Smedjebacken och tillbaka med de två yngsta barnen och deras familjer. Dottern med pojkvän upp och son med familj ner.

När vi släppt av barna tog vi husbilen och åkte till västkusten. Läckö slott, akvedukten i Håverud och Vitlycke stod på agendan, men vi besökte oxå en väninna vid Mjörn innan vi körde över till ostsidan och Öland.

Svinö skans och Ölandsbron

I Augusti började en ny haikuutmaning, semestern tog slut och jag avslutade min ledighet men en heldagskurs i kulning på Björnlunda hembygdsgård. Jobbet flöt på, vi åkte ut med båten på helgerna och badade och så var det val!

Knypplade jägarloggan

Färgade håret grönt

September skördade vi plommon, jag tog fjärde covidvaccinet, knyppelkursen i Strängnäs  startade för 8:e året (med undantag för pandemin), vi hade första Knyppelpinneträffen i Hagsätra kyrka och vi åkte ut med båten sista gången för året…

(null)

… men jag och svärmor hängde även med på Huddinges församlingsresa till Västergötland. Jag var med och planerade/rekade den före pandemin och jag sa upp mig, så det var roligt i dubbel bemärkelse att få hänga med.

Rörstrand och Läckö slott stod på utflyktsagendan

Även oktober blev en händelserik månad. Vi fick äpplen och gjorde äppelmos, plockade svamp…

(null)

… hade fest för volontärerna på jobbet samma kväll som en av alla skjutningar i Södertälje under hösten, vi tog upp båten, besökte barn och barnbarn, jag var med på min första jakt och sjöng på dop…

… firade mamma som fyllde 85 år och äldsta barnbarnet som blev 15.

Och så träffade jag bästa fd kollegorna från Huddinge en helg i Mariefred.

(null)

November började intensivt med uppstarten av LT-klappen …

Sista bilden i kollaget är från knyppelavslutningen och på den fina blomgruppen jag fick 🌺🍃

… och avslutades i Thailand där vi ägnade två lata och varma veckor för att fira vår 30-åriga bröllopsdag 💍 Under månaden pågick oxå årets sista haikuutmaning.

Första veckan i december befann vi oss fortfarande i ett varmt och soligt Thailand…

(null)

… så det blev stor skillnad att komma hem. Tempen var nere i -20 grader, LT-klappen nådde sin kulmen och det var mycket jobb över huvudtaget.

Julen firade vi med uppesittarkväll hos yngsta dottern, julafton jobbade både maken och jag,  juldagen tillbringade vi hemma själva och mellandagarna har varit vanliga arbetsdagar.