Jaktpremiär

Jag blev jätteglad häromkvällen när jag fick ett telefonsamtal med fråga om jag ville hänga med på jakt! Imorse vaknade jag vid fem av att jag var jättenervös! Första gången jag skulle få följa med på jakt! Tyckte jag hade bilden klar för mig, men jag antar att premiärnerver alltid är, och alltid kommer att vara just premiärnerver. Tjugo i sex gick jag iallafall upp, packade en ryggsäck, preppade mig med Alvedon och Ipren så höfterna skulle orka och gjorde mig iordning 🎒 

 
(null)

Halv åtta körde jag in på min "jakthandledare" G’s tomt och så åkte vi tillsammans ut till Enhörna 🕢 Jaktlaget sågs vid en p-ficka och gick igenom dagen. Vildsvin, dovhjort och rådjur fick skjutas, men från och med idag även älg. Inga hondjur med ungar dock, så är det alltid. Vi skulle jaga i fyra såtar och grilla korv. Vid det här laget hade nervositeten släppt för jag blev väldigt väl mottagen, även om jag kände mig lite udda i min ojägriga klädsel. Jag fick låna en bra jacka, en pall och en signalkeps för att synas. Hjortdjur ser nämligen inte särskilt bra, de upptäcker en på vittringen. 

(null)

Vi har jagat med drivande hund. På passet i första såten satt vi på "Roffes hörna". Vi såg bara en ekorre, men i första såten sköts dagens enda byte, en dovhjort. Nån hade sett älg i såten och jag såg dovhjort, en hind med kalv, precis utanför såten. I andra såten satt vi på pass 15 och där kom en dovhjort väldigt nära oss men vi hade ingen skottchans på den. 

(null)
På tredje passet

I tredje såten satt vi på pass fem och där hade vi bara trevligt. Andra hade sett en kapital hjort, men nere i vår sänka hade vi mest ett trevligt viskande samtal om knyppling och fackuttryck. "Zack fick nåt i näsan och släppte det på M" hörde G i radion… det har väl en självklar betydelse när man jagar med drivande hund, eller? 😄

Efter tredje såten grillade vi korv 🌭 Jättetrevlig samvaro med, för mig, lärorika samtal.

(null)Grillen bestod av en kartong med vedträn. Himla fiffigt 💡

Så gav vi oss av av till det fjärde, minsta och sista jaktpasset i en backe ner mot Mälaren.

(null)
Jag har inte gjort skytteproven än, men jag fick kika i kikarsiktet. Så mycket stadigare än "ärtbössan" på skyttebanan vilket gav mig hopp inför uppskjutning i vår. 

(null)
Jättebra app ju! Vilken koll man får 💥 

Innan vi åkte hem fick jag följa med och byta batteri i en åtel samt klättra upp i jakttornet. 

(null)

(null)
Bra koll på åteln

(null)Shit! Upp är väl en sak, men man ska ju ner oxå 😱

Vi åkte hem till G som "råkar" vara gift med min kollega, det är så jag äntligen kom iväg på jägarkurs, och fikade. Knypplingen kom upp igen, liksom jakt och att vika surdeg. Vilken jättebra och lärorik dag det blev!

Körde gamla vägen hem, riks-1:an. Så vackert i solen och höstens alla färger 🍁 🍂 Lagade Lufsa, vilken går ganska fort men sen står den i ugnen över en timme. Den smakade himla-gott ikväll 😇

Nu blir det nån timme eller två i badtunnan!

🌭 Tack för en fantastisk dag  🍁






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0