Mötes-måndag

Det blev en underbar kväll i badtunnan. Himlen var kristallklar med Vintergatan som ett skimrande band över natthimlen. Berättade för maken om "äventyren" i Tveta igår. Alltså, tänker man "äventyr" i Södertälje så är det väl city eller Hovsjö jag skulle kunna tänkas berätta om, men igår "hände det" i Tveta. 

Först: motettkören övade i kyrkan och jag kilade ner i köket för att greja med en tändsticksask. Då började det smälla utanför och jag tänkte "fyrverkeri"… men klockan var halv tre på en kyrkogård och solen sken, så jag sprang ut, tänk om det var skottlossning 🕝 Jag kom ut lite försent för jag såg inget och smällarna hade upphört. Sprang upp i kyrkan för att kolla om nån annan reagerat och både prästen  och vaktmästaren hade sprungit ut. De hade sett att det var folk som smällt iväg fyrverkerier vid en grav 🧨 Jag som sprungit ut på baksidan hade hela kyrkan ivägen… 

Sen: vid fikat pratade jag med en synnerligen intressant man som berättade om allt från att ungdomarna köade till kyrkorna runt om i stiftet men inte i Södertälje, att han nästan haft den sista alrunan i sin ägo men att Gud befriat honom från ansvaret, att han bott vid en portal till ondskan vid Oaxen och att någon vittnat om att Palme och Erlander införde kvinnlig prästvigning för att kyrkan skulle förgöras inifrån 🤔 Givetvis hann han berätta en massa annat oxå och jag fann för gott att det var bäst att jag satt kvar och lyssnade. Dessa historier har fler än jag hört, det vet jag så det var ingen själavård det handlade om, snarare ett nedslag i något jag inte vet hur jag ska benämna… men när jag ut sistanaden i den tysta sena kvällen kände jag rysande obehag när jag såg ficklampssken uppe i skogen där det ligger en sommarstuga. Tänkte på det där med portaler till ondska. Distraherade mig med att fundera kring programmet om the mothman i west Virginia, det vore kanske spännande att ta en tripp till Point Pleasant om vi kommer över dit 🦇 Jag tänkte direkt på berguv eller nån annan stor uggla under programmet, vilket de tog upp som en möjlig förklaring, och det vore ju för läckert 🦉 


(null)
En sexmånaders berguv på Kolmården när jag var där på en helgkurs i etologi för snart 12 år sen. Uvens ögon "lyser" rött eller rödgult i mörkret då deras öga fångar upp så mycket mer ljus än människoögat för att kunna se i mörkret 👀 

Snöandet imorse gjorde mig dock inte på nåt gott humör. Försökte fokusera på domherrens hesa sång och tänka på att det är lika mycket vår som igår 🌱❄️

(null)

Arbetsdagen i stort har bestått av fyra möten, lunch med härliga kollegor och ett besök på apoteket. Sparade lite admin till imorgon och åkte hem när klockan var tio i sex.

(null)

Köpte middag på chopchop och tillbringade en timme i tunnan med maken 💦

🥱 Nog nu 😴









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0