Visit Härnevi ⛪️

(null)
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra 
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden

Gick dubbla promenader imorse då jag mötte grannen på vägen hem och gick en sväng till med honom och Bamses pappa. Passar gärna på att gå lite mer när höften inte längre gör fullt så ont. Fysioterapeuten sa att jag skulle fortsätta artosträningen och gå, men inte överanstränga mig, men jag tycker det blir bättre av att träna så det gör riktigt ont. Jag längtar så otroligt mycket efter att få sova ordentligt. Värken har ju verkligen gått upp och ner hela sommaren 💤 

Efter morgonpromenaden satte jag mig direkt i bilen. Min plan var ett fyratimmars "kyrksafari" inkl. Willys. Började med Härnevi kyrka. Det är den tredje kyrkan med Albertus Pictors målningar jag besöker i sommar. För två veckor sen var jag i  Härkeberga och förra helgen, på väg hem från Dalhalla besökte jag kyrkan i Kumla kyrkby. Sammanlagt blir det min fjärde kyrka som Pictor målat eftersom jag var i  Täby kyrkbys kyrka 2018. Åtminstone två till i Mälardalen ska vara värda ett besök fick jag veta när jag var i Kumla. Den ena heter Sala sockenkyrka men den sjätte minns jag inte just nu.

Härnevi kyrka kändes lite mindre, men nu börjar jag känna igen vissa motiv.

(null)

(null)
Veronicas svetteduk var det första jag såg 

(null)
Pingstundret

(null)
Detta måste ha med nattvarden att göra, men strecken, liksom strecken på Pingstundret, verkar ha blivit ditmålade senare?

(null)
Domedagen

(null)
St Göran och draken

(null)
Marie Bebådelse, jungfru Maria och Elisabeth,  Simson ovanför 

(null)
Jesus i krubban, den brinnande busken och den korsfäste Jesus ovanför 

(null)
Det orgelspelande svinet målade Pictor då han inte kom överens med organisten

Det fanns givetvis många fler målningar, detta var bara ett urval. Vad som fanns mer var en knypplade altarduk…

(null)
"Mogna ax"

… och en dopfunt I LUFFARSLÖJD! Så häftigt!

(null)
(null)

(null)

Åkte till Willys i Enköping och kompletterande ingredienserna till en lasagne. Hade med mig en kylväska med kylklampar i. Fortsatte sen till Svinnegarns kyrka som ligger på vägen hem. Till min stora besvikelse var den stängd! Laddade ner programmet via QR-koden på anslagstavlan och såg att jag var en vecka för tidig 👀 Nästa helg är vi på semester så Svinnegarn får nog vänta till nästa år 🙁 Då har jag nåt att se fram emot 😃

(null)

Körde hem och gick ut med hundarna. Såg inga fjärilar på morgonaden men nu såg jag desto fler 🦋

(null)
Mindre tåtelsmygare

(null)
Storfläckig pärlemor 

(null)
Påfågelöga 

(null)
Skogsgräsfjäril

(null)
Skogsnätfjäril 

(null)
Hed- eller ljungblåvinge

(null)
Rapsfjäril 

(null)
Citronfjäril 

(null)
Hed- eller ljungblåvinge (och en 14-prickig torrbackspiga. Ytterligare en svart/orange insekt sitter bakom blåvingen)

(null)
Pärlgräsfjäril 

(null)
Nåt av ett 20-tal fjädermott

Lagade en lasagne, plockade 7 dl hallon, vattnade inomhus och diskade innan jag satte mig vid Tvn en stund. Stickade några varv 🧶

(null)

(null)

Maken överraskade med att komma hem. Han skulle ha jobbat hela helgen och komma hem på måndag. Vad glad jag var över att ha gjort en jättelasagne, det var han oxå för han hade inte hunnit med nån middag.

🦋 Godnatt världen ⛪️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0