Husbilslogg 3: Hammarstrands camping

Låg i koj före tio igårkväll. Måste småle åt några ungar som stod utanför nånstans. "Jag bor granne med en papegoja, det bor en papegoja därinne hos dom" 🦜 Hur lite jag än orkar med andras ungar just nu så är dom allt lite söta ändå 🥰

(null)

Sov rätt gott inatt. Kan ligga lite längre stunder på sidorna nu vilket är jätteskönt. Gick bort till hamnen när maken tog disken. Försöker ta det hela med ro, även om tårarna sprutade på morgonen. Man måste väl få tjuta ibland om man ska orka vara tapper?

(null) 
(null)Ragnar fick en tom medicinburk att leka med

Efter frukost och allt sånt där åkte vi upp till Ragundadalen. Vi började vid Döda Fallet och berättelsen om Magnus Huss som försökte bygga en mindre kanal förbi Gedungsforsen. Detta för att kunna flotta timret oskadat förbi det forsande vattnet. Redan första våren, i juni 1796 brast fördämningarna i sandåsen där Huss byggt kanalen och forsen valde sträckningen längs kanalen istället. Gedungsforsen blev Döda Fallet.

(null)

(null)
Man kan ana hur vattnet forsat fram

(null)
(null)
Jättegrytans färg gjorde att man trodde det fanns malm i den torrlagda fåran, men det var ytterst lite

(null)Det fanns grytor lite här och var. Det är alltså vattnet som fått snurr på en sten som slipar fram dessa grytor. Senast vi såg grytor var när vi hälsade på väninnan vid Mjörn för två år sen. De grytorna var gigantiska!

(null)
(null)
Jag tog mig hela vägen ner 🤸‍♀️ Det trodde jag inte men när jag väl fått fart så gick resten på rena envisheten 
      
(null)

(null)

Konditionen finns där men jag hade bra ont när vi kom upp till bilen igen. Vi åt fruktlunch, sen ville maken överraska mig. Han vet vad jag tycker om 🥰 Vi åkte till Håsjö gamla kyrka. Så läcker och nästan orörd sen kyrkan uppfördes 1684. Man tror att det är den tredje kyrkan på platsen, den ersatte iallafall en gammal stavkyrka… men kyrkklockan är från tidigt 1200-tal. Gustav Vasa månne ha missat den då han ju tog in och smälte ner mängder med kyrkklockor 🔔 

(null)
Klocktornet är en kopia av det som finns på Skansen, eller tvärtom? Det framgår inte riktigt.

(null)
(null)
Håsjö gamla kyrka

(null)
Den är inte så stor

(null)
Altaruppsatsen är från 1696 och är gjord i plattskärningsteknik av Gregorius Raaf. Han kom från Lübeck, förälskade sig i en flicka som han gifte sig med och blev kvar i bygden 

(null)
(null)
Duvan är ju för gullig. Misstänker att det inte är Gregorius som gjort figurerna…

(null)
Knypplad altarspets på altarkläder av ylle, vävt 1694!

(null)
Den gamla altartavlan från 1500-talet då Jämtland ff hörde till Norge och man praktiserade en norsk-dansk tradition. Det där måste jag läsa mer om! Det är iallafall Fader Vår, trosbekännelsen, tio Guds bud och instiftelseorden på danska.

(null)

(null)
Predikstolen är sent 1600-tal. De där figurerna bakom apostlarna ska tydligen vara demoner sa guiden

Guiden var trevlig men lite speciell. Hon ville inte släppa mig utan gick efter mig när jag gick runt kyrkan för att titta och fota. Hon gick tillochmed efter mig halvvägs upp till husbilen fast jag sagt hejdå säkert fem gånger. Tillslut kom jag upp till bilen och vi kunde fara iväg. Vi hade sett en medeltidskyrka till på vägen och nu frågade maken om jag ville se den med. Först sa jag nej, jag orkar inte, men när vi var vid vägskälet mellan kyrkan och campingen frågade han mig igen, då ångrade jag mig. Vi åkte till Ragunda gamla kyrka!

(null)
Hollywood och Hammarstrand har det 😄

(null)

Det första jag läste på tavlan var att vattenståndet för tvåhundra år sen nådde till precis bakom muren. Guiden berättade att människor rodde över Ragundasjön till kyrkan, men den försvann ju en natt i juni 1796. Här blev det verkligen solklart hur Magnus Huss - Vildhussens okunskap i geologi förändrade hela landskapet, människors ägor och sätt att leva. Han hittades förresten drunknad året efter katastrofen. Man misstänker mord, men ingen åtalades.

(null)

(null)

(null)
Kyrkporten är gjord av Gregorius Raaf, samme man som gjorde altaruppsatsen i Håsjö gamla kyrka 

(null) 

(null)
I Ragunda gamla kyrka finns ett korskrank. Det lär finnas endast två, det andra finns i Husaby kyrka, Västergötland 

(null)
Den jämtländske bonden Anders Olsson gjorde altaruppsatsen 1689. Helt fantastisk!

(null)
Knypplad altarspets - Triumfkorset

(null)Dopfunt

När Ragunda nya kyrka invigdes på 1850- talet blev gamla kyrkan övergiven i 70 år. Då kunde människor och djur gå där som de ville därinne. 1920 började kyrkan rustas upp igen. Målningarna som varit överkalkade i 200 år togs fram. 

(null)
Pingstundret

(null)
Den sista måltiden. Två helt underbara målningar med medeltidsklädnader

(null)
Det danska riksvapnet skvallrar om det danska inflytandet 

(null)
Predikstolen 1632 var placerad på "fel" sida. I dansk-norsk tradition är det rätt sida 

(null)
Dörren in till sakristian var fantastiskt. Och golvet då 😍

(null)
Orgeln är Jämtlands äldsta spelbara orgel (1754). På läktarbarriären är Jesus och lärjungarna målade av Carl Hofverberg, känd konstnär men även son till en prästvigdes bygden

(null)
Och eftersom jag var så intresserad fick jag gå upp på den vingliga läktaren om jag lovade att ta det försiktigt. Oj vad försiktig jag var 🥰 

Till sist åkte vi till campingen, Hammarstrands camping. Inatt sover vi med en underbar utsikt över Indalsälven eftersom Ragundasjön inte längre finns. Vilken bygd! Vilken historia!

(null)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0