Ankrace

Kändes sådär att kliva upp när regnet öste ner imorse. Halv nio skulle vi samlas på jobbet oavsett, så jag putsade upp gummistövlarna som var superleriga efter trippen till kärret i april 🕣 

I Nykvarn hade regnet upphört men det var blött i marken. Vi jobbade på med ballonger och partytält.

(null)
(null) 
(null)  
(null)

De som skulle ha gudstjänsten i Nykvarnskyrkan gick dit och vi andra fortsatte fixa i Herrgården.

Vid kvart i tolv startade vi grillen och började grilla.

(null)
(null)
(null)

Lagom till folk började komma från kyrkan började det att regna. Och det regnade. Och det regnade. Jag fick ett paraply men det ställde jag över korv och korvbröd 🌭 Blöta korvbröd går liksom inte att hantera. Jackan jag tänkt använda om det började regna låg på en stol bakom mig och innan jag ens hunnit tänka tanken att jag skulle ta på den hade det bildats en vattenpuss i den. Nån raring kom med en regnrock men då var jag redan genomsur. Det gjorde inget. Det var varmt vid grillen och folk var glada och trevliga. Vi skämtade om felbeställt väder och att detta Ankrace kommer vi minsann att komma ihåg 😅

(null)

Så småningom startade själva ankracet. Över 200 gula ankor tippades i ån. De som fastnade längs strandkanten blåstes ut med en lövblås som vår musiker hanterade med bravur. Jag gick en vända längs ån ner till bron och tillbaka och tittade på evenemanget 🐥

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Ankorna skulle ner genom vattenfallet och den som kom först till bron vann första pris 🏆 29 pris hade donerats av olika företag i Nykvarn med omnejd.

Efter prisutdelningen försvann folk och jag satt mig att vila. Är så glad att jag tog kryckan för vänsterhöften kändes som den helt hoppat ur led, ändå stod jag och grillade och serverade korv i ett par timmar. Det var kul, men smärtsamt. Nu sjönk jag ner i en fåtölj och kände hur genomblöt och iskall jag var. Fick låna en arbets-T-shirt av en kollega och virade om mig halsduken medan jag hjälpte till med det jag kunde. Ringde maken på vägen hem och han erbjöd sig att elda upp i badtunnan. 

(null)

Maken åkte till jobbet och jag kröp ner i tunnan. Två timmar låg jag där och njöt från 40 grader tills det sjunkit till 37 grader. Av och till regnade det stillsamt och det var underbart att känna de svala regndropparna mot ansikte, ansikte och bröst medan resten av kroppen låg i det varma vattnet. Helt magiskt. Masade mig upp ur vattnet vid sjutiden och ägnade resten av kvällen åt tv och kvällspromenad 👣 🐾 🐾 

(null)
(null)

Efter badet har värken i höften varit helt borta. Antar att det är artros som spökar där oxå 😥



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0