Lugn fredag

Igår berättade maken att älgtjuren, en älgko och en kalv som han sett några kvällar, stått mitt på skogsvägen och långsamt lommat in i skogen när Rambo började skälla. Det var sent på eftermiddagen igår och det var ff dagsljus. Det kändes betydligt tryggare att gå kvällsnaden inåt byn som jag brukar. Jag fick nog av aggressiva älgar för ett antal år sen (https://guggelutt.blogg.se/2016/december/ah-tack-baloo.html) Nu verkar dessa älgar inte ett dugg aggressiva, men jag beundrar dem helst på avstånd. 
 
Imorse när vi gick ut kände jag direkt doften av vilt, redan när jag gick ut på tomten och sen olika starkt på olika ställen under promenaden. Träffade en av jägarna i byn, han hade själv inte sett dem men hört andra som gjort det. "De söker sig till trädgårdarna och äter äpplen nu", sa han. Jakten börjar på tisdag 🫎 och jag tycker alltid att de kommer in bland stugorna ungefär då, precis som att de vet att det är tryggare bland husen än i skogen 🤔

Älgspår längs hela promenadvägen 
 
 
 
Jag har inte gjort många knop idag. Efter gårdagens äventyr har jag tagit en vilodag och legat i soffan och läst. Jag behövde det. Behövde reflektera och ta in både sorgen efter pappa och kvällsbadet i den fantastiska solnedgången.

Blankt stilla vatten

blir orange i solnedgång

Näsan vid ytan

 
Har bara gått ut på nödvändiga vovvenader. I solen har vi träffat både kopparödlan och den mindre guldvingen.
 
Som vanligt ser vi till att de kommer ner i diket så de inte blir påkörda
 
Mindre guldvinge 
 
Efter andranaden försökte jag piffa till mig med ansiktsmask och hårtvätt. Vet inte om det hjälpte, men det var skönt 🫣
 
 
Maken kom hem med grillad kyckling och jag kokade blomkålsris.
 
Nu blir det tv och tidig sänggång skulle jag tro 🥱

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0