Sensommartorsdag đŸŒŒ

En ljuvlig morgon đŸŒŒ Ett moln av skator lyfte frĂ„n tomten nĂ€r jag drog upp rullgardinen. De Ă€r minst tio stycken som kommer och inventerar den plĂ€tt dĂ€r fĂ„gelmataren stĂ„r under de kallare Ă„rstiderna. Jag brukar lĂ€gga ut Ragnars överblivna frön dĂ€r med ojĂ€mna mellanrum och skator, duvor och smĂ„fĂ„glar brukar ta en lov över grĂ€smattan för att kolla om det finns nĂ„t smakligt đŸ•Šïž Skatorna gillar fruktpelletsen, duvornas favorit vet jag inte men smĂ„fĂ„glarna brukar hitta ett solrosfrö eller tvĂ„ đŸŒ» 

PĂ„ promenaden flög tvĂ„ korpar pĂ„ lĂ„g höjd över oss, den ena kraxade uppfodrande. SĂ€kert en förĂ€lder med en hungrig unge. OrmvrĂ„ken ropade högt uppe i skyn, jag har inte sett om den har ungar men av korpar, örnar, kattuggla och skator har vi fĂ„tt en ny generation. Och smĂ„fĂ„glarnas ungars tiggarsymfonier Ă€r fantastiska. 

NĂ€r jag kom hem gjorde jag frukost, diskade och styckefrös lövbiffen maken kom hem med igĂ„r 🍁 Sen la jag mig i solstolen en dryg timme och lĂ€ste. Jag gillar Rickard Söderberg. Han Ă€r verkligen den han Ă€r och i den hĂ€r boken - Brisinga - tycker jag att han fĂ„tt ihop en spĂ€nnande roman om homosexualitet och hĂ€xprocesserna pĂ„ 1600-talet. Det enda jag lĂ€st av honom tidigare Ă€r en bok som jag tror heter "Gaytenor", som jag köpte och fick signerad i januari 2018 nĂ€r han hade premiĂ€r i Tumba av sin förestĂ€llning som hette "Gaytenor".

(null)"Titta Ă„t det hĂ„llet, det Ă€r bĂ€st ljus" sa han till mig. Han hade rĂ€tt 😄 

(null)
"Brisinga" 

Grannen kom över och lĂ„nade vĂ„r största kastrull att koka krĂ€ftor i đŸŠž DĂ„ sĂ„g jag att klockan gĂ„tt fort sĂ„ jag gick ut med hundarna, Ă„t lunch och duschade 🚿 

(null)Scampi, druvor och passionsfrukt 

Kl 14 hade jag tid hos fysioterapeuten. Jag mĂ„r rĂ€tt bra förutom biverkningar av medicinerna och sett i backspegeln (typ midsommar) sĂ„ har jag inte lika överjĂ€vligt ont som dĂ„, sĂ„ vi gick igenom enkla rörelser som frĂ€mjar balans och rörlighet utan att trigga smĂ€rtan alltför mycket. Max en gĂ„ng om dagen, fem dar i veckan, absolut inte mer. Ska bestĂ€lla ett kort gummiband pĂ„ apotea 🐍 

(null)
Körde caben idag 💹 

Kl 15 hade jag bokat tid pĂ„ Kronans apotek för TBE-vaccin. Sen handlade jag mer lövbiff, mer sötpotatis och mer squash samt hĂ€mtade ett paket Ă„t maken.

(null)
Är barnsligt förtjust i deras plĂ„ster đŸ€©
 
Jag sĂ„g för nĂ„gra dagar sen i gruppen "Vi som gillar fjĂ€rilar" att nĂ„gon lagt ruttnande frukt i ett hjul för talgbollar. Hon hade besök av mĂ„nga olika fjĂ€rilar 🩋 Jag hĂ€mtade nĂ„gra Viktoria-plommon som fĂ„glarna hackat i samt ett par vindruvor som sett sina bĂ€sta dagar. TyvĂ€rr har jag inte fĂ„tt nĂ„t fjĂ€rilsbesök idag, men jag hoppas pĂ„ morgondagen 🩋 AmiralfjĂ€rilarna brukar gilla övermogen frukt 🍐 

(null)

NĂ€r maken kom hem tog han ut hundarna medan jag plockade fram varsin lövbiff och skar ihop en grönsaksblandning pĂ„ squash, shimeij, vitkĂ„l och purjo som jag stekte, sen Ă„kte vi och badade 💩 

(null)
(null)
Vindstilla och nÀstan helt vÄgfritt. Solen gjorde en gata av guld genom vattnet.

(null)
Vattentemperaturen hade gĂ„tt upp en grad frĂ„n igĂ„r och landade pĂ„ 21 grader. Bra för stt vara i september 🍁

Min kvĂ€ll har spenderats vid Tvn med olika mord. Morden i Midsomer, svenska fall och norska fall. Är jag morbid?

đŸ”Ș Godnatt vĂ€rlden 💩







Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0