Helig Birgitta tisdag đŸŒč

En jĂ€ttetrevlig dag, som alla mina dagar Ă€r i Roslagen đŸŒčEfter ett besök hos diabetessköterskan med pappa Ă„kte vi vidare till heliga Birgittas Finsta. Mamma och pappa hade aldrig varit vid heliga Birgittas bönegrotta, jag var dĂ€r för jĂ€ttelĂ€nge sen, sĂ„ förra veckan nĂ€r vi var ute och Ă„kte bestĂ€mde vi att vi skulle ta oss dit. 
 
Man Ă€r vĂ€l inte 💯 pĂ„ var Birgitta hade sin bönegrotta, men sprickan i den hĂ€r stenen har blivit symbolplatsen för den. TvĂ€rs över gĂ„ngvĂ€gen finns en annan klippformation som oxĂ„ utpekats som trolig. En annan teori Ă€r att bönegrottan egentligen finns i Fresta dĂ€r Birgittas förĂ€ldrar bodde under en tid. Ingen vet. Det gör det inte mindre spĂ€nnande!
 
 
NĂ€r vi vandrat runt en stund satte vi oss i bilen igen för att besöka Skederids kyrka. Man tror att det var den kyrka Birgitta besökte som barn. Hennes mor dog dĂ„ hon var 11 Ă„r och Birgitta fick flytta till sin moster i Östergötland. Vid 13 Ă„r Ă„lder blev hon bortgift med den fem Ă„r Ă€ldre Ulf Gudmundson och de fick 8 barn. NĂ€r Birgitta var 40 Ă„r dog Ulf och sĂ€gen sĂ€ger att hon dĂ„ slĂ€ppte ner sin vigselring i graven med honom och dĂ€refter vigde sitt liv Ă„t Kristus. Ulf begravdes i Alvasta kloster, btw.
 
Kopia pĂ„ sagda vigselring. Och pĂ„ mitt lillfinger. Birgitta kan inte ha haft sĂ€rskilt feta fingrar ✋ Eller sĂ„ kan vi sĂ€ga att mĂ€nskligheten "vĂ€xt fysiskt" de senaste 700 Ă„ren dĂ„ behöver jag inte kĂ€nna mig fetare Ă€n jag Ă€r 😅

Skederids kyrka. HĂ€r har mina förĂ€ldrar sjungit med kören đŸŽ¶
 
Birgittas bön: " Herre, visa mig din vÀg och gör mig villig att vandra den"
 
 
Vi körde tillbaka i snigelfart för att se om vi kunde hitta Birgittas kĂ€lla. Pappa hade varit vid den, ett liiiitet hĂ„l i marken som han mindes den, för över 50 Ă„r sen. En "gubbe" vid Skederids kyrka som undrade vad vi gjorde dĂ€r och som jag försökte charma med frĂ„gor om bygden och St. Birgitta hade ingen aning... men med snigelfart och solblekta skyltar till hjĂ€lp hittade vi kĂ€llan nĂ€ra en bĂ€ck i ett bostadsomrĂ„de. Och igen, man vet inte exakt, men man vet att Birgittas kĂ€lla finns nĂ€romrĂ„det. Jag skulle vilja veta mer om St. Birgittas kĂ€lla. Drar i min nyfikna vĂ€rld paralleller med St. Eskils kĂ€lla och hur den sprang upp dĂ€r hans bĂ„rbĂ€rare vilade pĂ„ vĂ€gen mot Tuna efter att han dött efter stenkastningen i StrĂ€ngnĂ€s pĂ„ 1080-talet ....  Hur ska man kunna efter 700 Ă„r veta exakt om man inte dokumenterat? Symboliken och tron kan fĂ„ rĂ€cka. Man mĂ„ste inte veta allt. Historien talar Ă€ndĂ„ sitt tydliga sprĂ„k. St. Birgitta was here ✝
 
Jag ÀÀÀlskar att mina förÀldrar gett mig den historiska nyfikenheten. Vi har sÄ kul!
 
Sist ut blev Husby-sjuhundra kyrka. I min vetskap betyder Husby huset/byn dÀr hövdingen bodde, och en hÀrad var hundra gÄrdar. Det kan sÀga nÄt om bygden. Husby-hövdingens hus... och sjuhundra gÄrdar? Eller sjuhundra hÀrad? 

Husby sjuhundra kyrka
 
Att fĂ„ ha gĂ„tt i vĂ„r heliga Birgittas barndoms fotspĂ„r fick rĂ€cka för denna dag 👣 Vi Ă„kte hem och kokade nĂ€sselsoppa pĂ„ nĂ€sslor som vĂ€xt 50 meter frĂ„n vĂ„rt hus till förrĂ€tt. HuvudrĂ€tten bestod av rĂ€k- och crabkakor. Jag hade planerat för dubbla satser och du milde sĂ„ mycket det blev! FörĂ€ldrarna fick frysa in. Men det Ă€r ju bra mat sĂ„ so what?... 😍
 

TvĂ„ timmars bilresa hem, varav 30 minuters telefonsamtal jag önskat avslutats pĂ„ annat sĂ€tt, men tacksam för insikter som leder till beslut. Att bestĂ€mma sig ger sjĂ€lsfrid. Tack till er som vĂ€glett mig dit ❀✝đŸŒč

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0