Vargens dag đŸș

(null)KolmÄrden 2011

Idag Ă€r det vargens dag đŸș Jag tycker mig ha ett speciellt förhĂ„llande till varg. Jag har umgĂ„tts med varg pĂ„ KolmĂ„rden nĂ€r jag gick en etologikurs dĂ€r med BlĂ„ StjĂ€rnan.  24 augusti 2020 hörde jag varg nĂ€r jag var ute med hundarna en kvĂ€ll och i mitten av februari 2021 sĂ„ bĂ„de maken och jag varg hĂ€r lĂ€ngs vĂ€gen dĂ€r vi bor. 

Jag blev intervjuad i Nykvarn om vargtiken som sprang i bebyggelsen för 1,5 Ă„r sen


(null)
 Nykvarn 2022


 och Annelie Olander mĂ„lade in vargen i sin tavla "Mitt Nykvarn", ni vet tavlan jag fĂ„tt av mamma i 60-Ă„rspresent dĂ€r jag var inspirerationen till diakonen som sitter pĂ„ Nykvarnskyrkans tak.

(null)

Och sĂ„ har jag broderat varg, sover under ett vargtĂ€cke och har besökt varggroparna pĂ„ Kjulamon. Vargen Ă€r ett fascinerande, respektingivande, mytomspunnet djur đŸș 

(null)
Köpte den i en jaktaffĂ€r i Florida 2016

(null)
Denna broderade jag klart 2011

(null)
Kjulamon nyÄrsdagen 2023

IgĂ„rkvĂ€ll gick jag ut pĂ„ balkongen och skakade filtar och kuddar innan jag kröp ner i den rennĂ€ddade sĂ€ngen. Det var en sĂ„ skön upplevelse att stĂ„ dĂ€r i svarta natten, i stormen, nĂ€ck. Vinden var kraftig, men inte kall, miljarder stjĂ€rnor ovanför mig, Ă€ntligen frisk luft som inte kĂ€ndes vintrig. Jag fyllde bĂ„de lungorna och huset med det frĂ€scha syret. Imorse kvittrade vĂ„rfĂ„glarna för fullt. SĂ„klart att det Ă€r vinter Ă€n. Det kommer att snöa och bli skitkallt igen. Jag behöver dessa löften om vĂ„r för att klara mig igenom de sista mörka veckorna innan tussilago och citronfjĂ€ril dyker upp. 

(null)

Halkade till pĂ„ morgonaden och ha svor eder över taskiga broddar, men inget ont som inte har nĂ„t gott med sig. 

(null)

Maken kom hem pĂ„ fm. Han fick ju Ă„ka pĂ„ jobb i fredagskvĂ€ll och jag varit borta sen dess. Han hade varit förbi köpcentrat  för att köpa nya broddar, men skoaffĂ€ren hade inte öppnat Ă€n, det Ă€r ju söndag. Men han hade köpt tĂ„rta istĂ€llet för de tĂ€nkta semlorna. Grannen kom över och hĂ€mtade vatten och fikade med oss. Jag visade honom broddarna 👆 jag var ju bĂ„de öm och arg. En stund senare kom han tillbaka med nya broddar. Och maken bestĂ€llde pigge-skor pĂ„ nĂ€tet Ă„t oss bĂ„da. 

(null)

Resten av dagen har jag bara slappat. Lagade flĂ€sk med stuvad blomkĂ„l till middag och Ă„kte sen till knypplingen. Vi blev 7ïžâƒŁ ikvĂ€ll oxĂ„, fast inte samma 7ïžâƒŁ som förra gĂ„ngen.

(null)

Sitter och tittar pĂ„ ett avsnitt av Morden i Midsomer som jag redan sett. Tror jag ska ta ut hundarna nu och sen se slutet om jag orkar. Brukar ju piggna till under sistanaden och dĂ„ kan det vara skönt att gĂ„ ner i varv till nĂ„t man redan sett





Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0