Båtlogg 3: Maren, Torö

(null)

Ännu en lugn morgon. Grät en skvätt för värken molade i hela bäckenet och jag får den där otäcka känslan av att jag håller på att ruttna invärtes. Dessutom har jag fått tre ömmande knölar - en bakom örat, en på näsan och en uppe i huvudet.

Vi gick upp vid åttatiden och fixade frukost, sen tog jag disken. Eftersom jag är så handikappad just nu gör jag gärna det jag kan, eftersom det är så mycket jag inte kan. Diska och laga mat går bra så länge jag kan sätta mig mellan varven.

Ungarna gav sig ut på nya äventyr.

(null)

Jag vilade en stund, sen bestämde jag mig för en simtur. Jag simmade runt kanske en halvtimme för jag tänkte att idag ska jag inte gå upp och ner för stegen mer än nödvändigt. Det var ljuvligt. Maneter och löjor runt om mig, vattnet gråblått, himlen gråblå och en örn som kallade på sina ungar. Vi såg fyra örnar. Rambo passade mig hela tiden och när supen, som ligger förtöjd bakom båten, kom tillräckligt nära klev han ombord. Han är ett riktigt vattendjur 🪼

Satt på fördäck och snackade med sonen en stund. Tog bara dagen som den kom. Ingen klocka. Ingen brådska. Inga måsten.

Vi gjorde ett försök till med spöna, men det blev bara löjor. Rambo var oerhört intresserad och höll sig så nära flötena som möjligt 😅

(null)

När magarna började kurra stekte maken upp abborren från igår. Pulvermos blev perfekt till 👌

Det tog snabbt slut på tallrikarna 🎣

Jag diskade en gång till för att det inte skulle bli så mycket igen. Vi är ändå fem pers och två hundar på båten. Ungarna var ute med gummibåten och fiskade, men det blev bara pyttesmå abborrar.

Även en lugn kväll. Det har regnat lite, ungarna har roat sig själva. Fixade pannbiffar och nudlar till middag. Barnbarnen har badat på badstegen med sin pappa💦

Båtlogg 2: Maren, Torö

Blommorna Wille plockade fick sjövatten av misstag, men de står sig

Vaknade vid halv åtta och hade en stilla morgon. Sen kom barnbarnen, fulla av förväntningar, upp.

(null)

Efter frukost diskade jag, resten av familjen körde radiostyrd båt och fiskade 🎣 Sen gav de sig av på sup och i gummibåt. Jag fick en stund för mig själv. Kan ju inte vara så aktiv, men älskar att vara med 💝

Jag tar ett dopp och

simmar bland maneterna

Fångar dagen

Innan familjen kom tillbaka drog jag på mig baddräkten och kröp i havet. Det gjorde ont som s*t*n att gå ner för badstegen med handtag som maken köpte nyligen för att jag skulle komma i lättare, men jag kom i! Det hade aldrig funkat med den gamla. Jag tillbringade ett par timmar med att bada och sola på badbryggan. Så underbart 😎 I vattnet kände jag inte av smärtan ⚡️

Jag värmde köttfärssås och spagetti till lunch. Det går åt mycket energi på sjön💦

(null)

Efter lunch satte jag mig med knyppeldynan. Sonen tog upp barnen på land och gick och fiskade. Maken promenerade hundar och åkte ut på supen.

Greta Gris fick göra farmor sällskap så hon inte trillade i vattnet

Det blev några små mörtar 🎣

(null)
Nu är Genua klar för montering

På eftermiddagen kom spöna fram igen, men nu fiskade vi från båten. Vi drog upp säkert 1️⃣5️⃣ abborrar, men sparade bara 7️⃣ eftersom de andra var så små 🎣 De gömde sig tydligen under båten 🛥️

Ella sov middag en stund medan Rambo var hyperexalterad över fiskarna som kom upp 🎣

Ella fick en stor aborre

Minsta fisken, en löja

Upptäckte att klockan var mycket så jag började med maten. Det blev pannkakor 🥞

Mums 😋

Sen rensade maken abborrarna 🎣

Rambo var fortfarande jätteintresserad av fisken

Plockade iordning disken men orkade inte diska. Hade jätteont så jag tog Alvedon och Paraflex och gick och la mig en stund. Benen värkte och jag har gjort illa handleden. Händer och armar får avlasta benen väldigt mycket så en öm handled blir som lök på laxen… eller tvärtom. Maken kom ner och kollade läget, jag sa att jag var ledsen över smärtan, men han  påminde mig om att jag faktiskt klättrat en hel del på båten idag plus att jag simmat i timmar. Ja men, det kanske inte är så illa ändå? Hoppas det är bättre igen imorgon 🙏

🎣 Sov gott 💦

Båtlogg 1: Maren, Torö

Jag knypplar en båt

Skrovet går i rött och svart

Vind i Genuan

Vi gjorde oss en lugn morgon. Jag packade det mesta igår, men lite finns alltid kvar. Jag vill ha med ett broderi. Solglasögonen! Har vi salt i båten? Gjorde en lista i huvudet vartefter frågorna dök upp under natten.

Imorse stekte jag upp våra fådda kantareller till frukost. Så gott 😋

(null)

Maken åkte och handlade, jag småplockade och bakade ett fröknäcke medan jag väntade på nästäldsta dottern som ska ha hand om Ragnar medan vi är på sjön 🦜💦

Hon hittade en CD med dina barndomsidoler. Den lånade hon hem, med orden "JAG väljer film ikväll" 🐢

Så småningom kom vi iväg, via apoteket och hämta ny medicin åt mig och veterinären för mera specialfoder åt Bamse.

Sonen och hans barn väntade redan i båtklubben när vi kom dit. Jag gick med dem och hundarna medan gubbarna packade båten.

Farmor fick blommor av Wille

Sen kom vi äntligen iväg 🥰

Efter ett par timmar tog vi natthamn i Maren där vi var förra året i september. Vi har haft en supermysig kväll.

(null)
Mycket nappande men bara en mört på kroken

Den radiostyrda båten var kul!

Ella var försökskanin…

(null)
sen vågade Wille oxå hänga med på suppen

Till sist klev även Rambo ombord för en åktur

(null)Gummibåten kom oxå i

Barnen kom i säng sent och somnade på stört. Det kommer nog vi oxå göra efter denna härliga dag.

Hemmalogg

Packa upp och ur
Tvätta, städa och vädra
Månen i nedan

Långt upp i det blå
En svart prick ses sväva fram
Försvinner i ett moln

Sov till vi vaknade av oss själva. Är dåsig av gabapentinet och hoppas slippa gå upp på maxdos. Tar nu 2 x 2 kapslar och läkaren vill att jag går upp på 3 x 3 💊 Jag har trotsat henne förr, vill inte ta mer än jag behöver.

Frukost ute medan sista maskinen tvätt snurrade 🧺

(null)

Maken åkte för att fixa med båten och jag tog fram knyppeldynan. Har haft en mysig dag på altan med Genua.

Gick ut med hundarna mitt på dagen och även om det kändes ordentligt i ben och höfter på hemvägen var jag glad att jag kunde gå ända bort till elgatan.

Vinbärsfuks

Ingen aning!

Hemma blommar liljor och stockros 🌸

Jag fortsatte knyppla, maken kom hem och fixade husbilen. Han gick ut med hundarna, jag lagade middag och diskade… sen fortsatte jag knyppla. Så roligt!

Tog en paus och gjorde rent i Ragnars resebur samt packade leksaker och mat till honom. Sen gick jag ner och plockade av alla mogna hallon och de första mogna vildtomaterna som vi odlat 🍅

(null)

När jag var på väg in ropade en granne på mig. Hon hade varit ute med sin hund och hittat kantareller. De var små och inte jättemånga men hon ville ge oss dem. Hon är duktig på att hitta svamp och jag kan ju inte plocka gotta i marknivå just nu så jag tog glatt emot 🍄‍🟫 Erbjöd henne tomater och hallon, men hon tog bara ett hallon.

Frös in hallonen, ställde tomaterna i kylen och satte mig att rensa kantarellerna. La dem oxå i kylen. Plockade ihop knyppelgrejerna i en kasse och satte mig vid Tvn: Morden i Midsomer 🔪🩸

Vi har en mus som rumsterar om i vardagsrumstaket 🐀

Husbilslogg 14: Hemma

(null)En filur utanför Enköpings husläkarcentrum

Vi åkte från Enköping typ halv tio imorse och var hemma strax efter tio. Förmiddagen gick åt till att packa ur husbilen, börja tvätta osv osv. Jag hann oxå plocka en 3dl burk hallon innan det började ösregna.

Sen satte jag mig med föreningstidningen. I flera timmar höll jag på, men tillslut hade jag skrivit två artiklar, redigerat en och redigerat hela tidningen så jag kunde skicka ut den för korrläsning. Jag tyckte jag hade så gott om tid, men den ska ju i tryck redan om två veckor❗️

(null)
Om den godkänns är bara ordföranderutan och en bild till framsidan kvar

Bäst som jag satt där och jobbade kom maken in med en blåbärsbuske 🫐  Jösses så gott 😋

Närmsta grannen kom över och ville låna tvättmedel. Han hade sina barn med sig och de fick följa med in när jag nattade Ragnar 🦜 De fick mata fiskarna och så fick den äldre syn på mitt papegoj-broderi…

(null)

… " Är det Diamond Painting", frågade hon (9år). "Nej, korsstygn med nål och tråd", svarade jag. Hon blev imponerad och jag visade dem min kvinnovägg.

"Åh, är det där du", frågade hon och pekade på kvinnan med barnet.

Jag blev överraskad av både hennes intresse och frågan. När jag köpte broderiet tyckte jag att det påminde om mig själv och min yngsta dotter, så jag berättade det. Så roligt med deras intresse. Jag har fler kvinno-broderier som ligger och väntar 🙎‍♀️👩🏼👩🏻‍🦰🧕🏽👩🏻‍🦱 Så sugen jag blir på att ta tag i dem igen 🩷

Ikväll har jag vikt tvätt efter tvätt och tittat lite på tv. Har tagit 2x2 gabapentin idag och har inte alls lika ont så jag har dragit ner ytterligare på Alvedon och Paraflex.

Husbilslogg 13: Småbåtshamnen, Enköping

Alltså, tiden har gått så fort, ändå känns det som vi varit ute på vift jättelänge. Maken frågade igår om jag hade några speciella önskemål inför sista dagen (vi var så pass nära hem så vi hade sagt högst en natt till). Jag tittade på kartan och sa: UPPSALA HÖGAR! Jag har aldrig varit där! Jag fick som jag ville 💞

(null)
Ljungblåvinge? Vi såg flera olika fjärilar vid latrintömningen - Amiral, Citronfjäril, Vinbärsfuks, blåvingar, raps- eller  Kålfjäril, men de ville inte låta sig fotograferas

Vinbärsfuks

Tranor på väg

Ca halv ett 🕧 parkerade vi vid Disagården där vi hittade skugga. Hundarna fick följa med men inte Ragnar 🦜

Först gick jag in i Gamla Uppsala kyrka. Maken väntade utanför med hundarna.

De hade en brudkrona knypplad i förgylld tråd!  Skänkt till kyrkan av Signe Svärd 1965. Undrar om hon hade knypplat den oxå eller om den var arvegods.

Ny variant av frälsarkransen 🟢⚪️⚫️🟡🔴

Sen gick vi vägen längs högarna.

Här låg tidigare en brunn som hette Odens brunn. Ur den växte en ask som hette Yggdrasil - världsträdet

Domkyrkan i Uppsala

Sen åkte vi till Enköping för att se om det fanns nån ledig ställplats vid Hamnmagasinet. Det fanns det men utan el, så vi tog oss runt till andra sidan ån där vi blir kvar inatt och tur att vi bytte. Det är storbaluns i hamnmagasinen så där är det är livat värre. Det är bryggeriet som har ölfest.

En av Enköpings rondeller

Jag har suttit och läst medan maken varit och handlat. Finsällskap har jag haft oxå 🕊️

Efter middan satt vi i framsätet och tittade på folk och den del av ån det finns småbåtar i. Det kanske finns flera ställen men här låg småbåtarna inbäddade i näckrosor. Gulligt men opraktiskt 🪷

Halv åtta ikväll ringde min läkare. Jag ska gå upp ytterligare i dos av gabapentin och hon skickade remiss på MR ikväll. Fortsättning följer…

Utsikt från framrutan

En del fylla, men på avstånd. Rogivande fredagkvällsljud.

Rogivande ljud

av fredagkväll i hamnen

Fest och vindens sus

Husbilslogg 12: Berkinge Bad & Fiskecamp, Lövstabruk

En superskön dag vid Berkingedammen. Vi har mest suttit ute, men när det regnade som mest la vi oss i slafarna och vilade.

Stora mörka moln

Regnsmatter på husbilstak

Knyppelpinnar slår

(null)
Vi vill oxå ha frukost ute…

Morgonhygienen

Jag satte upp en ny knyppling - Genua

Maken badade

Grannkatten kom över och ville knyppla

Till kvällen gick vi bort till restaurangen, dels för att jag behövde röra på mig men oxå för att äta. Vi har ju inte ätit ute på hela semestern och troligen åker vi hem imorgon så nu unnade vi oss. Imorgon får vi se "vart vindarna bär" 💨

Kebabsallad

Gott om silverstreckad pärlemor idag

Spännande husgrund på området. Gissar på en lada eftersom det fanns en "uppfart" pa motsatt yttersida, men den har fått förfalla under lång tid  ⬇️ Det växte träd både i och på grunden

(null)

När vi kom tillbaka till husbilen satte jag mig att knyppla en stund till. Det blev flera timmar för jag förlorade mig i ett meditationstillstånd. Helt plötsligt var klockan halv tio, det var rått ute och nästan hela seglet på Genua var klart ✅

Fick lite hjälp av "experten"

☔️🌞 Godnatt världen📍

Husbilslogg 11: Berkinge Bad & Fiskecamp, Lövstabruk

Vi åkte runt tio imorse, handlade lite på vägen och var framme i Berkinge mitt på dagen. Vi har inte gjort många knop och det har varit riktigt skönt! Min onda kropp har fått en bra vila även om jag har oändligt dåligt samvete över att jag förstör makens semester, även om han bedyrar att så inte är fallet.

(null)

Följde med på en av vovvenaderna. Vi gick bort till restaurangen och entrén till äventyrsbadet. Nu har vi haft turen och fått en kanonplats på Camping-ön och känner oss väldigt privata, men jag gillar verkligen formen på campingen som är en rätt stor camping som inte känns som en stor camping kring Berkingedammen.

Och så fick jag en påhälsning av en alldeles guldig trollslända 🧚‍♀️

Ett dovt surr

Hon landar på bordet

i guldig glans

(null)  (null)

Duscharna var väl sisådär, men man blev ren iallafall 😝

(null)

En väldigt bra dag, lugn och skön, precis vad jag behövde 💝

Min utsikt ikväll 🥰

🚎💨 Godnatt världen 🧚‍♀️

Husbilslogg 10: Gävle camping Engesberg

Bamse på rymmen! När maken kopplade loss Bamse igårkväll vid husbilsdörren efter sistanaden drog han snett under husbilen och hoppade in i tyskarnas husbil. Jag hörde hur maken började jaga hunden och fick gå in till tyskarna för att hämta hem honom, men då gick han längre in i deras husbil och satte sig under förarplatsen. Han är ju 14,5 år och ser dåligt, men ett liknade beteende har vi aldrig sett 😂 Tysken skrattade tackochlov bara 😅

Jag har fått lära mig att man inte ska ta upp groddjur om man inte spolar händerna med kallt vatten först. Detta för att våra händer är så varma så det bränner deras hud. Nu tog jag den snabbt och flyttade ut den i gräset så vi inte skulle köra över den. Hoppas att det gick bra.

Imorse lämnade vi Hornö brygga, tog ett pitstop vid Höga Kusten- bron…

(null)

(null)Jag blir lika hänförd varje gång! En av världens längsta hängbroar med Golden Gatebron som förebild.

… sen stannade vi i Hudiksvall för att gå ut med hundarna. Då hade jag ganska ont i ländryggen. Vi passade på att äta lite lunch och fortsatte sen söderut. Vi stannade vid Willys i Gävle och handlade lite, sen chansade vi på ställplatserna inne vid Gävleån men det var fullt. Vid det laget hade jag gråt-ont i ländryggen. Maken hittade en camping lite utanför, Gävle camping Engesberg. Jag kastade mig i säng och blev liggande där en stund, sen tog maken fram campingstol och fotpall så jag kunde gå ut och avlasta ryggen. Tog Alvedon med två Paraflex två gånger under eftermiddagen. Just nu är det inte kul att vara Guggelutt!

(null)Mina små supporters

När maken gått ut eftermiddagsnaden kom han tillbaka och berättade att Gävles Fisk&skaldjur sålde skaldjurstallrikar på området. Vi slog till 🦞🦀🦐

Skaldjurstallrik för två

Min ranson 😋

Kvällen har vi tillbringat ute. De har vilda kaniner som springer runt på campingen, så vansinnigt söta 🐇

Å där fick Bamse syn på den 🐇 Han gråtskällde av upphetsning 😅

Vi hade planer på att ta nattbåten till Gotland imorgon, det är därför vi kört långa sträckor. Det fanns en billig avgång på nattfärjan, det ska vara bra väder på Gotland och jag har sett på facebook att bland annat Apollofjärilen flyger där just nu. Men vi pratade allvar ikväll. Ca 60 mil på två dagar har inte funkat för mig. Hur skulle då ytterligare nästan 30 mil och sen en natt i vilstol på färjan funka? Vi chansar inte. Nya planen är 8 mil imorgon, sen får vi se…

(null)Det är dimmigt ikväll. Våra grannar är oxå rätt "dimmiga". Tre par pensionärer sitter och dricker sen flera timmar och har tappat bort ljuddämparen 😅

Husbilslogg 9: Hornö brygga, Höga Kusten

Veterinären ringde imorse och ville ta bort antibiotikan på Bamse eftersom han uppenbarligen inte tål den. Rambo var orolig hela fm, ville äta gräs och magen knorrade. Han blev bättre under dagen och Bamses utslag bleknade. Själv har jag minskat mängden Paraflex med mer än hälften, från 8️⃣ tabletter till 3️⃣ om dagen, Alvedon från 4️⃣ till 3️⃣ Det gör skillnad i vakenhet och humör medan smärtan inte blir värre. Gabapentinet ökade jag med en tablett i lördags. Så, då var den eländesanteckningen avklarad.

Dagen har varit en resedag. Vi tog oss från Vilhelmina till Härnösand (ca 30 mil) och vi har haft turen med oss… turen eller djuren 😜 Vi har fått se en hel liten hjord ren …

Mil efter mil

Kurvor och raksträckor

Plötsligt - En renhjord

(null)

… en älg som stod och betade på ett kalhygge samt en väldigt mörk räv som sprang över vägen. Jag försökte urskilja om det kunde vara en svart räv men så såg jag i ögonvrån att pickupen som låg en bra bit framför oss hade bromsat in rejält, så medan maken ropade "räv, räv, räv" skrek jag "akta, akta, akta". Han nästan tvärnitade och körde ut i mötande körfält som var bilfritt. Slutet gott allting gott, men vi satt tysta en god stund medan pickupen framför oss gasade på. De blev nog lite skrajsna de också, vem vill ha en husbil i hög fart upp i arslet … men jag funderade sen på varför de bromsat in så kraftigt för en räv? Det kanske var en svart räv ändå 🤔

Vi försökte handla i Junsele, men de hade inte det vi ville ha, så maken köpte fikabröd till lunch. Jag åt fruktsallad som vanligt. Sen stannade vi i Sollefteå och de hade det vi ville ha utom morötter 🥕

Vi testade att få plats för husbilen på Snibbens camping men det var fullt, så vi körde över Höga Kusten-bron och chansade på Hornö brygga, en båtklubb med några gästhamns- och ställplatser. Vi hittade hit av en slump förra året och tyckte det var trevligt. Det tycker vi i år också. Fem husbilar och tillgång till badbrygga är lagom 😁 Fast till kvällen lyckades en tysk klämma in sin husbil mellan oss och husbilen till vänster om oss. O-okej ur brandsynpunkt men vad göra när det är fullt överallt?

Maken och hundarna har badat, jag har legat och vilat, vi har alla suttit ute i solen och Ragnar har lekt med medicinburken både på gräsmattan och på buren. Han har jobbat med en hasselnöt oxå som ingen av oss lyckats knäcka och det har varit jätteroligt att titta på när han kastat ner för att sen själv gå ner på gräset och hämta sina grejer - burken och nöten 🌰 Såklart har det väckt uppmärksamhet bland de andra husbilsinvånarna som har varit över och pratat med oss. "Flyger han inte bort?" "Kan han prata?" 😅

(null)

Efter middag la jag mig på sängen och läste en bok man kunde hämta gratis i gästhamnens klubbhus. Det var intressant läsning. Hoppade över alla båthamnar, aktivitetscentrum mm men hade stor behållning av historierna om människor som bott här, landhöjningen och vraken man kan dyka på. Vad roligt det vore att lära sig dyka!

🦌 Godnatt världen 🚎💨

Husbilslogg 8: Saivi Camping, Vilhelmina

Efter frukost rullade vi iväg på nya äventyr. Vi har hunnit se massor, men inte gått så mycket som igår. Det mesta fanns nära vägen, Vildmarksvägen.

(null)
Det var 5 km till norska gränsen på vägen ovanför campingen i Stora Blåsjön. Så långt gick inte maken imorse, men här fotade han vår husbil på tillbakavägen

Först stoppet idag blev Gaustafallet💦

Där försvann han. Jag skällde på honom sen eftersom det var brant på sina ställen, jag hade verkligen behövt en hjälpande hand och jag hade allvarliga funderingar på att vända tillbaka till husbilen. Inte så kul att stå i en brant med rötter och kryckor medan mygg och broms äter på en… Men envis som jag är fortsatte jag och det är jag glad för.

Hönsbär

Sååå vackert

Vi fortsatte upp på Stekenjokk-platån.

(null)

Vi blev helt hänförda av vyerna och stannade på ett par ställen.

Första stoppet

Vid andra stoppet försökte vi ta oss ner till en liten fors, men man behövde ta sig över en bäck. Vi stod över då det kändes dumdristigt att hoppa på stenarna i bäcken med två småhundar och en halt kärring.

(null)

Den var kolossalt vacker på håll också

Tredje stoppet blev det ställe där Stekenjoks ovanjordiska gruva en gång legat och tack vare den finns Vildmarksvägen idag. Där bröts malm (koppar, zink, silver och guld) mellan 1969-1989 och vägen byggdes för transporterna. Vägen över Stekenjokk-platån är numera stängd 16 oktober till 5 juni pga snön, men när arbetet pågick plogades vägen av Europas största snöslunga för att arbetarna, som bodde i Klimpfjäll, skulle kunna komma till jobbet. Kör man Vildmarksvägen när den öppnar i början av juni ligger snön fortfarande meterhög.

Strax före Saxnäs finns en mytomspunnen röd klippa nära vägen. Det sägs att den är rödfärgad av de gamla samernas blod då den användes som ättestupa. Det finns inga som helst verkliga belägg för detta, men jag gillar sägner.

(null)

Den var inte jätteröd, till det behövs lite mer sol, helst kvällssol  😎

Nästa stopp blev Trappstegsforsen.

Så stannade vi vid Litsjöforsen…

… och åkte uppför Stalonberget 🏔️

Sen blev det en lång skumpig färd till Vilhelmina. Vägarna var bitvis bra, bitvis dåliga, olika småfåglar verkade köra chickenrace för stup i kvarten flög de upp ur ena dikesrenen och flög rätt framför bilen över vägen. En som inte flög utan sprang, och sprang tillbaka var tjäderhönan. Vi saktade in så vi kunde plåta henne. Det var den andra tjäderhönan vi såg på denna tripp och hon lät sig fotograferas.

I Vilhelmina fick vi en fin plats vid Baksjön. Jag la mig att vila ett par timmar innan jag fixade middag, sen slöade jag utomhus med bägge hundarna i knät och Ragnar nån meter ifrån. Maken har skakat sängkläder, dammsugit och diskat.

Vi kommer att sova gott inatt 🥱

Ljusblå toner

Solnedgång över Baksjön

Barnens glada skratt

Husbilslogg 7: Camp Stora Blåsjön

Det blev en ganska lagom dag med både vila och äventyr. Jag har tagit bort en dos Alvedon/paraflex i hopp om att slippa den förlamande tröttheten, ont gör det ändå.

Idag började vi äventyret med att åka till Hällingsåfallet. Det minns jag från klassresan i 6:an, men då gick vi längs canyonen och vad jag minns kom vi aldrig hela vägen fram. Idag stod vi på en bro ovanför vattenfallet. 1971 blev området kring Hällingsåfallet naturreservat så kanske var det allt detta nya, campingen och naturreservatet som lockade oss till Norrland? Jag kommer inte ens ihåg om vi fick välja destination själva.

Ut över kanten
Tusen miljoner droppar
Ett mäktigt dån

(null)
Nånstans därnerifrån såg jag fallet för snart 50 år sen. Då gick vi längs canyonen 👣

🌈 Precis ovanför fallet

och en selfie ovanför fallet, såklart

(null)
Så mäktigt! Man tror att canyonen från början var en spricka i berget som utvidgades när istidens is och smältvatten började röra på sig

Det här är lilla Hällingsån som strax ska kasta sig över kanten, 43 meter ner i canyonen, Sveriges 4:e i storleksordning💦

Forsdimman skapar en speciell miljö runt vattenfallet där vissa sällsynta lavar och mossor trivs💦

Ögonen ville aldrig mättas av allt det vackra, men tillslut slet vi oss därifrån för nya äventyr. Redan på vägen därifrån, efter bara 2️⃣km hojtade jag till. Något var bekant. Vi stannade till.

(null)
Här minns jag att en kille trillade i på klassresan och for med full fart nerför …

… nånstans därnere innan klippan tar slut fick han tag i något och kunde häva sig i land.

När chocken (klassresan) lagt sig började vår vandring på stigen bredvid forsen mot fallet. Jag minns att vi såg en bäverdamm 🦫 Allt detta var så stort för mig som aldrig gjort nån liknande resa förut.

Vi stannade bara nån kvart eller så vid forsen, sen fortsatte vi norrut på Vildmarksvägen. Vi hoppade över Brakkåfallet för där var det fullt på parkeringen och fortsatte till Ankarede. Ankarede, eller Åanghkerenjeeruve som det ursprungligen hette på sydsamiska, var en samlings- och begravningsplats för sydsamerna. På 1700-talet kom nybyggarna till området och 1820 anlades ett bönehus och kyrkogård på platsen. 1896 stod kyrkan klar.

(null)Ankarede kyrka

(null) (null)
Jesus stillar stormen. Det var så otroligt tyst och fridfullt i kyrkan

Altarduken var knypplad

Vi fortsatte till samebyn. Tydligen så bodde nybyggarna i hus närmast kyrkan och samerna i kåtor närmare vattnet, och som jag fattar det kom de överens.

Längst bort i byn fanns ett museum.

(null)
Pärlvirkning!!! Ett sånt halsband vill jag göra!

Jag köpte ett barnarmband som minne. Det fanns inga vuxenstorlekar kvar.

Tillbaka på parkeringen fixade jag lunch innan vi åkte. Först tänkte vi åka mot Vilhelmina, men så ändrade vi oss och körde tillbaka till campingen vid Stora Blåsjön. Vi hade tur och fick sista ställplatsen.

Jag la mig att vila ett par timmar, det kändes att jag gått lite och dessutom var det stekhett, men sen ville jag se Stora Blåsjön. Vi provade att gå ner på två ställen men jag kunde inte, det var för brant. Att gå nerför är absolut allra värst och jag hade bara en krycka med mig, men vi satte oss att njuta utsikten iallafall.

(null)
Han åker snöskoter på vattnet därnere. Det gick inte så fort, men jag är så impad att det funkar!

Vilade en liten stund och fixade middag sen. Har fortsatt vila resten av kvällen och gläds åt att jag inte varit fullt lika trött idag. Men från idag har jag trappat upp gabapentinet så vi får se imorgon 💊

Rambo pratar med Wille och Ella

Bamse har fått jättekonstiga röda utslag på magen så jag har minskat hans antibiotikados tills vi kan prata med veterinären.

(null)

Nu ska jag dra ner rullgardinen. Ikväll har jag haft en väldigt speciell utsikt, men de håller på att jobba för att göra fler ställplatser. Efterfrågan är stor.

🚎💨 Godnatt världen 💦

Husbilslogg 6: Tjeedtege/ Gäddede camping

Ännu en gråtmild morgon. Maken peppade mig. Det måste kunna bli bättre än så här, men smärtorna är värst på morgonen och när man dessutom vaknar sååå trött efter 10 timmars sömn så är det lätt att ta till lipen. "I dont wanna die, I aint keen on living either" sjöng Robbie Williams på damtoaletten. Precis. Men så länge det finns liv finns det hopp ⚓️

(null)Himla trevlig camping i Strömsund med uppställning i cirklar 👌

Ball❗️

En f*cking dagsdos 💊 Förutom ett par småpiller för sköldkörteln och blodtrycket är resten smärtlindring på olika sätt. SJUKT 🤢

Vi handlade lite och hämtade ut Bamses antibiotika. Provsvaren från Bamses urinprov kom igår, han hade stafylokocker så nu blir det antibiotika i 10 dagar. Sen körde vi ut på Vildmarksvägen.

(null)

Maken överraskade mig med att stanna vid en kyrka 🥰 Han gör verkligen vad han kan gör att hålla modet uppe på mig. Nu hade han hittat en kyrka som såg lite speciell ut och vi stannade till där. Nu var den inte öppen men jag gick ett var runt den och beundrade utsidan med sitt spåntak och speciella fönsterrader med gammaldags dubbla fönsterglas. Kyrkan stod klar 1928 och ersatte en annan träkyrka på platsen från 1800-talets början.

Alanäs kyrka som tillhör Strömsunds pastorat

På väg igen

Vi fortsatte vår färd upp till Tjeedtege, eller Gäddede. Gäddede betyder gädda och ed är typ passage mellan/utmed vatten. Tjeedtege är sydsamiska och Tjeedte betyder gädda vilket jag tycker hörs när man säger det.

Vi fick en fin ställplats med utsikt över Kvarnbergsvattnet.

(null)

Jag gjorde lunch medan maken promenerade hundar…

… sen tog nyfikenheten över och jag gick till receptionen i hopp om en pratstund, men hon skulle "fortsätta med det hon höll på med" och var inte ett dugg intresserad av att svara på frågor. Jag ville veta om stugorna från vår klassresa i 6:an (snart 50 år sen) fanns kvar och om jag bara drömt om ättestupan Gudfelöja (den går inte att googla). Hon visade mig ett foto från 1974, vilket torde vara 1-2 år före vår klassresa, som hängde på väggen bredvid toa, sen försvann hon.

Tittade en stund på fotot, hon kom inte tillbaka så jag tog ett kort på det och gick ut och runt receptionen för att se om jag kunde känna igen något öht, sen till husbilen där maken fick hjälpa mig lokalisera på bilden var vi står med husbilen idag. De vita stugorna vid strandkanten finns inte kvar utan där står vi idag med den fantastiska utsikten. De bruna stugorna närmast i bild torde vara där vi bodde i augusti 1975/76.

Så knallade maken iväg för att leta rivjärn på stan, jag plockade fram knyppeldynan 📍

(null)

2 längder á 18cm ska monteras på detta sätt som armband.

Maken gick ut med hundarna och jag började med maten. Pannbiffar med lök 🧅 vitlök 🧄 och salt 🧂 Det räcker en dag till 🍽️

Jag följde med maken en sväng runt campingen för att se om jag kände igen nånting, men det gjorde jag inte. Kanske att stugorna längst bort kan vara de vi sov i, men var sov resten av klassen? Vi var fler än 20 om man nu lyckades få in fyra ungar i varje koja.

(null)

När vi kom tillbaka packade jag ihop duschgrejer och maken disken, så tog vi sällskap till servicestugan. När jag väl fått av mig skor och kläder i det trånga båset med min smärtande höft och klivit in i duschen kom inget vatten. 5kr-myntinkast. Nu blev jag förbannad! Kunde de inte upplysa om det så man var förberedd?! Tur att jag hade telefonen med mig och tackochlov att denna camping har Wi-Fi eftersom mitt abonnemang inte har nån täckning i Norrland (utom i städerna). Jag ringde maken som stod och diskade och frågade om han hade en femma men han hade plånboken i husbilen. Han sprang tillbaka och kom efter en stund med en polett. Han hade försökt växla i receptionen och då fått en ursäkt eftersom de skulle gett oss två polletter vid incheckning. Jag var fortfarande sur som ättika och lekte med tanken att skruva på vattnet i samtliga tre duschar och gå därifrån 😈 men det gjorde jag givetvis inte. Ibland räcker det att vara elak i tanken 😉

Gött att krypa ner i kojen 🥱

Vinden friskar i

Husbilen rister i byarna

Vaggar oss till sömns

Husbilslogg 5: Strömsunds camping

Regnet mot rutan

Äventyret väntar

Tillvaron på paus

Idag har det regnat nästan hela dan. Vi lämnade Hammarstrand på förmiddagen…

(null)
Jag gillade älgen i gummistövlar 😅

… tog en liten bensträckare vid Ammerån, bara för att  få höra forsens brus…

… annars sträckkörde vi till Strömsund och fick plats på campingen där.

Regn, regn, regn ☔️

Gjorde en reflektion under vägen när jag plötsligt upptäckte att mina psoriasisutslag i handflatorna och hårbotten samt sprickorna på fingrar och hälar är borta. Likaså är naglarna starka och hela och skivar sig inte längre. Jag är övertygad om att mina 3,5 vecka på AIP är orsaken och det inspirerar mig att fortsätta ett tag till. Även om det inte hjälpt värken i höfter, rygg och knän så hjälper det andra delar av denna sargade kropp. Jag behöver inte ha kostrelaterade inflammationer också ❗️

Rostbiff, bladspenat, oliver och vattenmelon är sååå AIP 🍉 🫒

Så mycket mer blev det inte av den här dan. Har suttit ute en stund med Ragnar, suttit i passagerarsätet och tittat på när norrmänen slagit upp sina förtält. En pumpade upp sitt tält, det verkade vara luftspalter istället för pinnar som höll upp det för pump pump pump plopp så stod det opp. En annan hade ett förtält som slog upp sig själv. Frun filmade när maken försökte hålla i hop det och det gick inte. Fjong, sa det, sen hade de ett förtält. Det tredje paret plockade pinnar i nästan två timmar innan de lyckades få ihop sitt förtält a la old school.

(null)

Sov gjorde jag också en stund. Smärtan är hanterbar på dessa miljoner piller 💊 men tröttheten övermannar mig fullständigt mellan varven 🥱

Till sist… för ett tag sen frågade min nästäldsta dotter vad jag skulle tycka om hon böt namn. Hon skulle byta körkort och ville ha namn som hon kände en anknytning till. Jag blev så hedrad 🥰

Men nu bad jag om att få gå och lägga mig. Om jag sover riktigt gott kanske jag är piggare imorgon!

Husbilslogg 4: Hammarstrands camping

Jag hängde med maken på kvällspromenad igår. Inte hela promenaden, bara ner till Indalsälven.

Medan han fortsatte stannade jag kvar och njöt en stund, sen släpade jag mig upp till servicestugan där jag satt tills han hämtat handduk och tvål 🧼

En mätare, men vilken?

Bamse hade lagt sig i min väska när han inte kom upp i sängen ovanför

Sov supergott inatt men hade förstås värk när jag vaknade. Gårdagen blev i tuffaste laget, ändå blev det färre steg än en vanlig vardag hemma inkl arbete. Försökte stretcha ut så gott det gick och tog en liten promenad på området för att mjuka upp. Vid frukost beslutade vi att stanna kvar i Hammarstrand ett dygn till pga regnet. Det var skönt med en vilodag.

Vi har sovit middag, suttit ute under markisen och tittat på utsikten, på eftermiddagen kom knyppeldynan fram liksom det utlovade regnet.

Husbilssemester

Utsikt över Indalsälv

Knyppelpinneklirr

(null)

Och gårdagens haiku som jag fick fila lite på:

Rovfågelns vingslag

över mognande åker

Dyker mot bytet

Idag tog vi fram havskräftorna som vi tagit med hemifrån. Int’ går de nån nöd på oss int’

(null)

Nu känns det som det är dax för sängen 🥱

Husbilslogg 3: Hammarstrands camping

Låg i koj före tio igårkväll. Måste småle åt några ungar som stod utanför nånstans. "Jag bor granne med en papegoja, det bor en papegoja därinne hos dom" 🦜 Hur lite jag än orkar med andras ungar just nu så är dom allt lite söta ändå 🥰

(null)

Sov rätt gott inatt. Kan ligga lite längre stunder på sidorna nu vilket är jätteskönt. Gick bort till hamnen när maken tog disken. Försöker ta det hela med ro, även om tårarna sprutade på morgonen. Man måste väl få tjuta ibland om man ska orka vara tapper?

(null)Ragnar fick en tom medicinburk att leka med

Efter frukost och allt sånt där åkte vi upp till Ragundadalen. Vi började vid Döda Fallet och berättelsen om Magnus Huss som försökte bygga en mindre kanal förbi Gedungsforsen. Detta för att kunna flotta timret oskadat förbi det forsande vattnet. Redan första våren, i juni 1796 brast fördämningarna i sandåsen där Huss byggt kanalen och forsen valde sträckningen längs kanalen istället. Gedungsforsen blev Döda Fallet.

(null)

Man kan ana hur vattnet forsat fram

Jättegrytans färg gjorde att man trodde det fanns malm i den torrlagda fåran, men det var ytterst lite

(null)Det fanns grytor lite här och var. Det är alltså vattnet som fått snurr på en sten som slipar fram dessa grytor. Senast vi såg grytor var när vi hälsade på väninnan vid Mjörn för två år sen. De grytorna var gigantiska!

(null)
Jag tog mig hela vägen ner 🤸‍♀️ Det trodde jag inte men när jag väl fått fart så gick resten på rena envisheten

Konditionen finns där men jag hade bra ont när vi kom upp till bilen igen. Vi åt fruktlunch, sen ville maken överraska mig. Han vet vad jag tycker om 🥰 Vi åkte till Håsjö gamla kyrka. Så läcker och nästan orörd sen kyrkan uppfördes 1684. Man tror att det är den tredje kyrkan på platsen, den ersatte iallafall en gammal stavkyrka… men kyrkklockan är från tidigt 1200-tal. Gustav Vasa månne ha missat den då han ju tog in och smälte ner mängder med kyrkklockor 🔔

Klocktornet är en kopia av det som finns på Skansen, eller tvärtom? Det framgår inte riktigt.

Håsjö gamla kyrka

Den är inte så stor

Altaruppsatsen är från 1696 och är gjord i plattskärningsteknik av Gregorius Raaf. Han kom från Lübeck, förälskade sig i en flicka som han gifte sig med och blev kvar i bygden

(null)
Duvan är ju för gullig. Misstänker att det inte är Gregorius som gjort figurerna…

Knypplad altarspets på altarkläder av ylle, vävt 1694!

Den gamla altartavlan från 1500-talet då Jämtland ff hörde till Norge och man praktiserade en norsk-dansk tradition. Det där måste jag läsa mer om! Det är iallafall Fader Vår, trosbekännelsen, tio Guds bud och instiftelseorden på danska.

(null)

Predikstolen är sent 1600-tal. De där figurerna bakom apostlarna ska tydligen vara demoner sa guiden

Guiden var trevlig men lite speciell. Hon ville inte släppa mig utan gick efter mig när jag gick runt kyrkan för att titta och fota. Hon gick tillochmed efter mig halvvägs upp till husbilen fast jag sagt hejdå säkert fem gånger. Tillslut kom jag upp till bilen och vi kunde fara iväg. Vi hade sett en medeltidskyrka till på vägen och nu frågade maken om jag ville se den med. Först sa jag nej, jag orkar inte, men när vi var vid vägskälet mellan kyrkan och campingen frågade han mig igen, då ångrade jag mig. Vi åkte till Ragunda gamla kyrka!

Hollywood och Hammarstrand har det 😄

(null)

Det första jag läste på tavlan var att vattenståndet för tvåhundra år sen nådde till precis bakom muren. Guiden berättade att människor rodde över Ragundasjön till kyrkan, men den försvann ju en natt i juni 1796. Här blev det verkligen solklart hur Magnus Huss - Vildhussens okunskap i geologi förändrade hela landskapet, människors ägor och sätt att leva. Han hittades förresten drunknad året efter katastrofen. Man misstänker mord, men ingen åtalades.

Kyrkporten är gjord av Gregorius Raaf, samme man som gjorde altaruppsatsen i Håsjö gamla kyrka

I Ragunda gamla kyrka finns ett korskrank. Det lär finnas endast två, det andra finns i Husaby kyrka, Västergötland

(null)
Den jämtländske bonden Anders Olsson gjorde altaruppsatsen 1689. Helt fantastisk!

Knypplad altarspets - Triumfkorset

(null)Dopfunt

När Ragunda nya kyrka invigdes på 1850- talet blev gamla kyrkan övergiven i 70 år. Då kunde människor och djur gå där som de ville därinne. 1920 började kyrkan rustas upp igen. Målningarna som varit överkalkade i 200 år togs fram.

Pingstundret

Den sista måltiden. Två helt underbara målningar med medeltidsklädnader

Det danska riksvapnet skvallrar om det danska inflytandet

(null)
Predikstolen 1632 var placerad på "fel" sida. I dansk-norsk tradition är det rätt sida

Dörren in till sakristian var fantastiskt. Och golvet då 😍

Orgeln är Jämtlands äldsta spelbara orgel (1754). På läktarbarriären är Jesus och lärjungarna målade av Carl Hofverberg, känd konstnär men även son till en prästvigdes bygden

(null)
Och eftersom jag var så intresserad fick jag gå upp på den vingliga läktaren om jag lovade att ta det försiktigt. Oj vad försiktig jag var 🥰

Till sist åkte vi till campingen, Hammarstrands camping. Inatt sover vi med en underbar utsikt över Indalsälven eftersom Ragundasjön inte längre finns. Vilken bygd! Vilken historia!

Husbilslogg 2: Mellanfjärdens camping

(null)Lite Florida träskmarks-stuk

Gick ner och satte mig vid ån i Kungsgården medan maken gick ut med hundarna på morgonen. Spar mig och läker så långt det är möjligt i hopp om att kunna få vara med om eventuella äventyr längre fram. Det rätt skönt att slippa sitta hemma och istället få se Sverige genom bilrutan om inte annat 🚎

(null)
Satt och tittade på skräddarna som skrinnade över vattenytan. Ser ni? Strax under mitten på bilden. Som en ängel eller streckgubbe på mage …

Gosisarna 🐾

Rapsfjärilen med naggad vinge flög runt husbilen

(null)

Så gav vi oss av norrut.

Resgodis

Efter några timmar färd stannade vi på Mellanfjärdens camping, ca 4 mil norr om Hudiksvall. Vi fick en bra plats med havsutsikt. Jag fixade lunch medan maken tog hundarna.

(null)

Vi satt ute i solen ett par timmar och jag tillochmed somnade en stund. När maken tog ut hundarna igen fixade jag middag till oss.

Vinden från havet

bär kalla undertoner

Varm sol i fejset 😎

Det blåste en del när vi kom så vi satt framför husbilen, nästan på campinggatan, i lä. Framåt kvällen mojnade det så vi kunde sitta på den avsedda uteplatsen. Då kunde Ragnar få komma ut oxå. Att sitta för allmänt går inte för han drar till sig alldeles för mycket uppmärksamhet och just nu har jag ingen lust att dels svara på dumma frågor som "flyger han inte bort" (för uppenbarligen gör han inte det❗️) till att vara nån sorts allmänt zoo för campingens alla ungar. Oftast tycker jag det är kul, men med den värk och trötthet jag lider av just nu slipper jag gärna att vara påtvingat trevlig mot främlingar, missförstå mig rätt 😉 Förutom lite barn som stod på behörigt avstånd och "kolla! En riktig papegoja" så kom en norska med sin telefon mitt i vår middag. Hon videochattade med ett barnbarn och ville visa fågeln 🦜 Mer än så blev det inte idag och det var lagom för dumma mej.

(null) (null)

Ca 20 mil, sol och svala vindar från Bottniska viken samt en massa medicin i kroppen 🚎💊 Dax att sova 🥱

Husbilslogg 1: Camp Kungsgården

Nynnar på färden

"Följer vägens vita band

mot nya äventyr"

Ställde mig på vågen imorse och fick en glad överraskning! -5kg sen jag började med AIP för knappt tre veckor sen. AIP är ingen bantningsdiet, syftet är att läka en läckande tarm som orsakar autoimmuna sjukdomar och värk, men viktminskning kan vara en trevlig bieffekt. Nu är 5kg inget som syns eller känns, men ändå.

Vi gjorde oss klara i lugn takt och kom iväg strax efter 12. Första stopp Enköping för att köpa lite mat och tanka ⛽️ Sen fortsatte vi till Gävle men där var det fullt på ställplatserna vid ån. Kollade nätet men Högbo Bruk var fullbokat och då tänkte jag att Mackmyras drop-in oxå var det. Camp Kungsgården hade inga superrecencioner så jag ringde, där fanns plats.

(null)

Jag fixade en sommartallrik medan maken gick ut med hundarna 🐾  Sen har vi mest bara slappat. Vädret är trist och jag har svårt att gå, men vi är iallafall på väg 🚎

Vattenmelon, bladspenat, rökta räkor och varmrökt lax 🍉

Andra lördan i juli

Det blev en ordentlig sovmorgon. Maken gick nattvakt i båtklubben igårnatt och sov bara några timmar tidigt på morgonen medan jag är påverkad av all smärtlindring jag stoppar i mig. När han gick ut med hundarna gick jag upp och gjorde övriga morgonsysslor, men när jag såg medicinlagret som stod kvar på bordet (var på apoteket och hämtade ut det nya igår) kom tårarna. De fick komma 💧 Livet suger❗️

Smärtan i höften

känns som ilande tandvärk

Svalor på låg höjd

(null)

När tårflödet sinat gick jag ut och tog en härlig dusch i solen. Njöt av tvålens doft, vindens sus och solens värme. Vem sa att livet skulle vara lätt? Man får ta vara på det goda❗️

La mig i sängen igen till maken kom hem. Åt kall grillad kyckling med bladsallad och ett sött äpple till frukost 🍎 AIP är gott och jag fortsätter med det, men jag vet inte om det funkar när jag äter alla dessa smärtmediciner 💊 Fast å andra sidan lär det inte skada heller, snarare tvärtom.

Under dagen har jag vilat mycket. Mest i solstolen på altanen eftersom det inte varit supervarmt. Sjukgymnasten sa igår att jag skulle låta bli sjukgymnastiken en vecka, men jag har gjort enkla övningar för knän och fötter eftersom jag får kramp mellan varven. Det belastar ju inte heller höfterna ett dugg. Jag har oxå diskat och tagit hand om tvätten, packat, städat köksbordet, letat reda på de knyppelgrejer jag vill ha med och plockat 3dl hallon från våra buskar och jobbat lite med inspirationshäftet jag lovade deltagarna i smyckeskursen.

(null)Jag har iallafall kommit så långt att knyppelgrejerna är samlade i ett hörn❗️

(null)
Maken kom hem med en handfull vildhallon och blåbär 🫐 Du milde så gott 🤤 Han vet hur mycket jag saknar skogspromenaderna och hur jag pratat om att plocka mycket blåbär till frysen i år 🫐 Så blir det nog inte. Får satsa på svampsäsongen istället 🍄‍🟫

Lördagsgodis 🍈 🍒 🍑

Lugn kväll ömsom med, ömsom utan tv 📺

Andra fredan i juli

Vita ulliga
Glider över blå himmel
Vindrassel i asp

Satte in Naproxen imorse. Skrev en egenremiss till ortopeden på Mälarsjukhuset oxå. Tänker att om jag skulle vara besvärsfri i höst kan jag avboka, om inte så har en del av väntetiden förflutit under sommaren.

Fick stötvågsbehandling hos sjukgymnasten kl 9.30. Hon tyckte att jag skulle ringa läkaren igen för hon menade att det är orimligt att jag ska ha så ont, oavsett om jag jobbar eller har semester. Jag ringde VC och fick en telefontid hos läkaren kl 14.30.

Massor av fjärilar i tistelsnåret, mest silverstreckad pärlemor men även citronfjäril och en nässelfjäril 🦋

Lämnade hundarna på dagis vid lunch och åkte till jobbet. Tre personer fick hämta matkuponger och tre timmars trevligt Drällis med ett varierat gäng deltagare. Så kul när människor hittar ett ställe de känner sig hemma 💝 Jag har iallafall supertrevligt 😊

(null)

Halv tre ringde läkaren och vi pratade en halvtimme. Den här gången lyssnade hon verkligen, skrev ut gabapentin mot nervsmärtor, hon ska skicka en remiss på magnetröntgen plus att hon sjukskrev mig till 6 september. Nu får jag tid att läka, sätta in ny medicin plus att jag kommer sannolikt vara utredd till 6/9 då remissen ska skickas till en instans som har kortare väntetider än Mälarsjukhuset 💊

Försökte avsluta mina arbetsuppgifter inför den kommande semestern, som nu blir en sjukskrivning från måndag, men kvart i fem valde jag att hämta hundarna, ta ett samtal i bilen hem och under kvällens lopp har jag tidrapporterat, spelat in nytt svarsmeddelande på arbetstelefon plus ett autosvar på mailen.

Bad maken köpa med sig en grillad kyckling till middag. Det var gott. Och plötsligt kom en av mina absoluta favoritarbetskamrater på hastig visit. Vi har inte setts på typ tre år. Hon och hennes man var på hemväg från en semestertripp och lämnade av en påse med bl.a. bestick (vikingamönster 😁) som jag köpte av dem för typ ett år sen men inte hämtat. Jag visste att de skulle komma men hade förstås glömt bort i mitt träliga kaos. Vi får se till att det snart blir en nästa gång.

Hoppade över Naproxen och satte in etoricoxib igen för det hjälper mina ömma sandsäckar till knän. Nu hoppas jag att gabapentinet tar höfterna så jag åtminstone får nosa på lite semesterkänsla ❗️

Andra torsdan i juli

"Är det en cab?" frågade två män från Junnifast som stod och rökte vid min bil när jag kom haltandes uppför dagisbacken. "Jajamen" svarade jag. "Fräsig bil", blev svaret. Jag motstod frestelsen att cabba av framför dem, det var så regntungt att det kunde blivit fånigt om himlen öppnade sig. En haltande kärring i diakonkrage och blått hår får vara fräsigt nog när hon riktar in sin stora bak mot förarplatsens säte, tänkte jag, faktiskt lite glad över uppmärksamheten 😊 Igår träffade jag en av våra frivilliga som frågade om det var jag som åkte en fräsig bil. Jag såg inte henne men hon hade sett mig i tisdags och då körde jag nedcabbat. "Fräsig" är tydligen ordet.

Morgonen i övrigt var inte så kul. Hade jätteont hela morgonen, men smärtan lättade vartefter. Alvedon och sjukgymnastik gör väl sitt till, men även högsta värme i bilsätet. Jag känner att muskeln (eller vad det är) slappnar av lite.

(null)

Förmiddagen bjöd på andakt och sommarfest på äldreboendet Lugnet. Vi hämtade 7 tårtor på Änglagott och musikern hade bokat två riksspelmän som spelade fiol, gitarr, dragspel och sjöng 🎻🎸🪗🎤

Det var definitivt inte den bästa andakt jag hållit, dessutom sittande eftersom höften värkte ischias-aktigt, men spelemännen var toppen. Efter musik och tårtor gick musikern och jag runt till de fem avdelningarna så alla fick varsin tårta.

Skötte lite administrativa måsten innan jag åkte upp till storstan och min barndomsbästis. Härlig zonterapi och sallad 🥗 Styrde kosan söderut strax efter fyra och mötte upp maken vid hunddagis. Han hade hämtat och gått ut med hundarna, men hade glömt hundburarna. Nu tog jag med dem hem och åkte han vidare till båtklubben där han går nattvakt inatt.

Gav hundarna mat, diskade och satte mig med vetekudden på det onda framför Tvn. Skippade etoricoxib och prövar paraflex några dagar. Har kontaktat en naprapat. Funderar på att skicka en vårdbegäran till Mälarsjukhuset för att få höra vad ortopeden säger.

(null)

Gick ut sistanaden med hundarna 21.15. Nu ligger jag och undrar varför de annars så tysta barnen i husen bredvid släpps ut 21.30 för att skrika. De är i 8-12 årsåldern och har sommarlov. De syns och hörs inte dag- och kvällstid, men tre kvällar i rad nu kommer de ut vid 21.30 och vrålar i en timme. Varför?

På sena kvällen

släpps sommarlovsbarnen ut

Vad gör de på dan?

Andra onsdan i juli

Melodisk jazz

Fyller en åldrad kyrka

En fluga i fönstret 🪰

(null)

Gick upp halv sex och duschade. Satte sen fart med morgonsysslorna samt fångade upp Bamsekiss i en burk på morgonaden🫙

Sol efter regnet

ger silverdroppskaskader

och blåklockespel

Sen bar det av till Eskilstuna för mammografi.

(null)Vid skolan nedanför Mälarsjukhuset 🔒❤️🔐

Åkte hem och blev lite förvånad över grejerna som låg dumpade på vår tomt…

…fattade snabbt att det var en felleverans. Grejerna skulle till grannen med egen firma så jag ringde och sa att grejerna låg hos oss.

Gick ut med hundarna igen, sen tog jag jobbväskan, hundar och Bamses piss och åkte till veterinären halvvägs till Enköping, lämnade in pinket, betalade en tusenlapp och några hundringar för att skicka det på odling för att få rätt antibiotika 💊

Dyra droppar

Vände kosan söderut igen, sen österut mot Södertälje och hunddagis med ett jobbsamtal i luren 📞  Nykvarn nästa för att hämta kakor på Änglagott till fyra solskenspromenader eftersom de semesterstänger tre veckor nu. Frös in tre av de fyra påsarna i herrgården.

Lunch.

Solskenspromenad 👣  Andakt 🙏 Fika ☕️

(null)
Förra solskenspromenaden pratade vi bla om pilgrimsleder och en dam berättade om ett litet krus en släkting till henne hittat vid en uttorkad bäck. De hade fått förklaringen att det var ett saltkrus som pilgrimerna brukade ha runt halsen. Salt var ju både viktigt och dyrt på den tiden. Vi googlade och där kruset hittades går en av pilgrimslederna till Nidaros. Idag hade hon med sig kruset. Sååå intressant.

Avslutade dagen med ett samtal och lite efterarbete innan jag hämtade hundarna och åkte hem, gick ut med hundarna och började med middan när maken kom hem från återvinningen. Hade längtat efter torsk men jag misslyckades totalt med den. Såg på tv till nio och gick sen ut med hundarna. Sååå ont idag men jag har nog gått för mycket. Fyra hundpromenader, från parkeringen till mammografin och tillbaka samt solskenspromenaden. Faktiskt frågade två damer om jag inte skulle opereras snart, men jag blir ju inte ens remitterad för en smärtutredning. Knäna är alla gånger artros, höger är ju röntgat och konstaterat, men inte vänster, fast nu känns båda som om jag har enkilos sandpåsar bakom knäskålarna. Höfterna visar ingen artros på slätröntgen och kan lika gärna vara inflammation i muskel/senfästen, men hur blir man av med sånt? En stötvågsbehandling kvar före semestern… som jag undrar hur den kommer bli. Härliga upptäckarpromenader kan jag nog glömma.

Efter kvällsnaden började jag gråta och fick gå ut och duscha igen. Genomsvettig av smärtan 😭 Ikväll är jag bitter❗️och antagligen har jag överansträngt mig. Men hur skulle jag kunna gjort annorlunda?

Andra tisdan i juli

Min nya favvoäppelsort

Ett halvt år utan pappa.

Vaknade före väckarklockan och gjorde mig en lugn morgon. Hann tillochmed tanka före jobbet.

(null)
Har fått en korg små kompisar på skrivbordet. Har ingen aning om varför men har mina aningar. Får kolla upp i höst 🍁

Admin och två möten på fm, admin och ett besök på em, superhärlig middagsrast hos en kollega…

😋

… och till sist Musik i sommarkväll i Taxinge kyrka.

(null)

Gillar att göra små häften av mina andakter

SE-quartett 🎷 Riktigt bra nordisk melodisk jazz👌

Landade hemma kvart i nio. Maken tog hundarna och jag förberedde morgondagen så långt det är möjligt.

🍎 Godnatt världen 🎷

Andra måndan i juli

För en vecka sen passerade vi halvtid. Nu är det närmare till 2025 än 2023. Vintern ville aldrig ta slut, nu rusar sommaren fram i hög hastighet…

Det är lite varannandagshumör på mig. Igår var jag positiv, idag hur gnällig som helst. Gick ut med hundarna vid nio och åt frukost sen. Hoppade över etoricoxib igår i tron att jag skulle klara mig utan den. Nope. Har haft skitont. Vet inte om det är inbillning eller på riktigt. Gick ut med hundarna en gång till. Blev härligt distraherad 😃 Nästan så att jag kom iväg försent.

Silverstreckad pärlemor

Nässelfjäril

Fler vitstreckade pärlemorfjärilar på gång

Kors, tvärs, hit och dit
Som fjärilar i flykten
Kryssar bilarna

Halv ett låg jag på en bänk i Västerås, uppkopplad till en dator och fick 2 timmars L.I.F.E-behandling. Hon hittade massa skit som hon löste upp med sina frekvenser. Ryggen har känts bra ikväll, men inte höften 🙄

Gick ut med hundarna sån fort jag kom hem, tog en Alvedon och vilade till maken kom hem, då fixade jag middag.

Rambo testar oxå väskan 😅 Kanske dax att packa ur det sista 😁

Lugn kväll vid Tvn 🥱

Första söndan i juli

Vi sov tills vi vaknade och låg kvar en stund bara för att vi kunde. Tänk att vi ses så pass lite fast vi bor ihop, gobba å mi. När hundarna började röra på sig gick han ut med dem medan jag fixade frukost till djur och människor, hällde upp diskvatten och slog igång datorn. De skulle ju höra av sig från gravstensfirman kl 10.00 och jag ville se att allt funkade. Kvart i elva hade vi fyra förslag som mamma ska få titta på.

(null)

Resten av dagen har varit lugn. Vi har hunnit umgåtts och prata lite om både vardag och semester. När maken gick vovvenad två plockade jag hallon…

… rensade lite i petunian…

… och pelargonererna…

(null)

… samt skar upp melon till lunch 🍉🍈

Jag hade en tanke på att åka till Överselö kyrka på mässa kl 16.00, men jag fastnade i sängen. Jag la mig en stund med en varm vetekudde över ljumske och höft och lyssnade först på lite medicinemusik och sen på keltisk avslappningsmusik 🎶 Det var nog det mest underbara jag gjort på evigheter. Först låg jag och tänkte på saker jag ville och borde göra, sen fastnade mina ögon på lövträden utanför sovrumsfönstret. Stora och frodiga, de nästan lade sig i den kraftiga vinden, så reste de sig igen till en kraftig mur av grönska innan nästa vindil böjde dem ner igen. I över en timme låg jag där och lyssnade på piano, fiol, dova trummor, flöjt och kvinnliga röster medan stormen försökte tukta de viga lövträden. Tankar på pappa som ville bli konsertpianist gick över i tankar på att mamma tog mig till vanföranstalten när jag var barn eftersom jag inte ville gå förrän jag var 1,5 år. Tankar på hur allt hänger ihop och hur livet går i cykler… eller kanske snarare utdragna spiraler, där måsten kväver drömmar och styrka mäts i antal lyfta kilo…

Bless this heart of mineBless my body and mind Holy is your essence Loving is your presence May we repattern and honor the sacred

Stormen sveper in

och lövträden bugar djupt

Jag lyssnar in

Jag klev upp med en stor känsla av tillfredsställelse i hela kroppen. Musiken, värmen, vilan, insikt och stormen fick bli min gudstjänst idag.

(null)

Maken grillade kött vi hade i frysen, jag ugnsbakade potatis till honom och lade upp tomater på hans tallrik 🍅 Till mig blev det melon, mixsallad och en morot 🍉🥕 Efter middan körde han gräsklippare, jag diskade och satte mig i fåtöljen och lade en het vetekudde på ljumsken. Vi har så mycket roligt framför oss och maken har hittat min ergonomiska högerkrycka så semestern kan bara bli bra 😃 Allt kommer att bli bra 😊

Första lördan i juli

Sov till jag vaknade och det var skönt. Fortfarande öm och stel i bål och ben, men uthärdligt. Jag jobbar på alla fronter med smärtlindring, sjukgymnastik, kost och olika behandlingar.

Hed- eller ljungblåvingar. De samsades med varandra och olika insekter på röllekan

(null)
Du går ingenstans utan mig! Den här gången har jag packat mig själv!

Skar upp lite melon och öste upp högrevsgryta i ett par småbyttor, sen åkte jag till mamma. Vi satt en stund och solade näsorna "på knuten" och åt melon 🍉

Där sitter de

på bänken och delar melon

Gammal och hund

(null)
Vi såg ett rådjur med vit bläs när vi gick vovvenad 👣🐾🐾

Så småningom gick vi in och började designa en gravsten åt pappa. Det funkade dåligt i mobilen så vi fyllde i ett formulär… och döm om vår förvåning när mamma blev uppringd efter en kvart. Killen som ringde upp kunde inte hjälpa oss med designverktyget så någon annan kommer att ringa upp mig klockan 10.00 imorgon. Nu vet jag ungefär hur mamma vill ha det så vi får göra så gott vi kan och låta henne titta på förslaget innan vi beställer.  Vi åt högrevsgryta och mamma gjorde efterrätt på banan och nektarin 🍌🍑 sen åkte jag hem.

Strax efter jag kommit hem kom nästäldsta med sina yngsta och hundarna. De ska låna min bil ett par veckor.

Spike gillar sin mormor 👵🏻

Barn och hundar lekte en stund medan mamma och mormor pratade. Sen gick vi ner och packade om i bilarna. Mina hundburar bars in i husbilen och lite annat grejs upp i huset så all plats kan användas när de åker på en semestervecka.

Resten av kvällen har jag legat i fåtöljen och tittat på NCIS New Orleans 👀

Första fredan i juli

Lika pigg som jag var i förrgårkväll var jag trött igårkväll. Inte var jag ett spår piggare imorse, men jag tror att det "kommer efter". Jag var lite pirrig inför kursen förra helgen, det har varit rätt mycket och rätt mycket nytt på jobbet plus att jag idag dessutom fått ledigt. Då slappnar man liksom av.

Jag masade mig upp iallafall och gjorde det jag skulle. Halv tio var jag hos sjukgymnasten och fick stötvågor på höften ⚡️ Jämrans så ont det gjorde, men hon kopplade på dubbla styrkan mot förra gången och förra gången hade stötvågorna god effekt på smärtan.

Åkte hem, hämtade hundarna plus Bamses insamlade morgonurin och åkte till veterinären. Hon bara fnös åt avlivning. Finns ingen anledning så länge han är så pigg som han är. Det blir Metacam resten av livet, den är både smärtlindrande och antiinflammatorisk. Hon gjorde ett ultraljud och han hade lite fler urinstenar mot senast (april-23) men de var pyttesmå. Urinodlingen får jag svar på på måndag, pH var lite för högt men inte mer än det varit de senaste åren. Allt är så väl som det kan vara med lilleman 🩵

Mys

Tog en kortare promenad i omgivningarna innan jag åkte hem och åt lunch. Sen plockade jag ur sängkläderna och satte jag på en tvätt i paviljongen innan jag började med en högrevsgryta.

Högrev, stark korv, morot, palsternacka, gul lök, röd lök, vitlök, purjolök, broccoli, grå kantareller och svart trumpetsvamp

Medan den puttrade på spisen började jag med ett inspirationskompendium som jag lovade deltagarna på kursen förra helgen. Jag hittade 20 bilder och började klistra in dem i ett Word-dokument… men jag kunde inte hålla ögonen öppna. Jag gick och la mig en timme 😴

Jag hörde nåt ljud i min halvslummer men eftersom hundarna var tysta ignorerade jag det. När jag sen skulle gå ut och hänga tvätt och sätta på en ny förstod jag vad jag hade hört 👂

(null)

Hela dagen har ett gäng skatungar huserat runt tomten. Det har kraxats och flaksats och de har jagat efter en förälder som haft fullt upp med de små. När jag skurit ner alla ingredienserna i grytan ställde jag påsen med matavfall på trappen för att ta ned vid nästa vovvenad. Strax innan jag somnade kom ett skyfall så jag tog in Ragnar och stängde ytterdörren. Såklart att skatorna tog för sig av delikatesserna som stod uppdukade. Jag hade inte en tanke på att de skulle våga sig upp utanför vår dörr. Och de måste ha varit tysta för annars hade hundarna blivit tokiga.

Tog ut hundarna och åt högrevsgryta, sen klistrade jag in resten av bilderna i inspirationsdokumentet och tittade på Morden i Midsomer. Text får jag skriva en annan dag.

Sistanaden är gjord, grytan i kylskåpet, Tvn avstängd, maken sover över hos dottern i flyttartagen och dagens haiku är skriven ✍️

Myggor har hittat

En blodrik människa

Surrar av fröjd🦟

Första torsdan i juli

Tog en gammal bild till en ny haiku i haikuutmaningen idag. Det är bilden som inspirerat till haikun.

Stannar upp, anar

bakom ormbunken, ögon

Fjärilens vingar

(null)

Arbetsdagen gick fort. Telefon, besök, besök, lunch, skriva andakt, besök, fortsätta skriva andakt, hämta hundar och två telefonsamtal.

Snyggingen Bamse, 14 år, är viral….

… och maken jobbar på med badrums/tvättstugegolvet.

Jag är precis hur trött som helst ikväll och slappar (järnet) vid Tvn 😁

Första onsdan i juli

Dagen är ny

Nattens svalka dröjer kvar

Än friar Göken

Och tredje dagen i haikuutmaningen.

Sov gott i husbilen ända till kl 4. Då började ett rådjur skälla envetet i närheten och mitt sömndruckna tillstånd kunde jag inte riktigt förstå var. Rådjuren hör vi ofta skälla tidigt på morgnarna så det är inget konstigt med det, men inatt var riktningen så konstig. Så kom jag på att vi låg i husbilen längst ner på "parkeringen" och inte uppe i huset så rådjuret stod förmodligen bara 30-40 meter från husbilen, kanske på ängen. Där stod hon iallafall när jag gick ut med hundarna.

Gick upp halv sex och duschade. Cementen på toagolvet hade härdat klart så jag kom åt vattenkranen.  Det blir så olika sensationer att duscha ute. Är det 30 grader och sol  är det på ett sätt, regnar det är det på ett annat och imorse var det regntungt och 16 grader.

När jag lämnat hundarna åkte jag till Södertälje för akupunktur. Blev även dragen i, koppad, fick el i höften, blev insmord med saffransolja. Nio koppar, 25 nålar från huvud till fot. Sen vände de på mig och satte fyra nålar i vardera knä och två i vardera fot oxå innan jag fick lite saffransolja inmasserat på mina ömma knän.

Tänt va’re här

Läste igenom vandringen och solskenspromenaden innan jag började med andakten till kommande tisdags Musik i sommarkväll. Långt ifrån nöjd gick jag på lunch. Sen blev det solskenspromenad och vi blev 16 stycken! Jag la upp den som en pilgrimsvandring runt parken (500m?) med fyra stopp där jag berättade om pilgrimens nyckelord. Idag tog vi fyra ord, nästa onsdag de tre kvarvarande. Efter det sista stoppet, ett altare vid ån, gick vi rakt in i en motorväg av minigrodor 🐸 Vi stannade till och tittade på det otroligt söta fenomenet.

Vi avslutade promenaden med en andakt inomhus eftersom det börjat regna. Sen blev det fika och en hel del pilgrimsprat.

(null)

Jag fixade med några smågrejer innan jag åkte på hembesök 🚙💨

(null)Mina favoritkissar, de är halvbröder vilket jag tycker syns 💙🩵

Men den kärleken har sitt pris - allergi. Det gick bra så länge jag var där, men i bilen blossade ögat upp 👁️ Tur att jag hade allergitabletter med mig.

Hämtade hundarna, åkte hem och gav dem mat och tog en promenad 👣 🐾🐾  In i bilen igen och iväg på "spa" med Bamse. Medan han njöt och blev snygg åkte Rambo och jag och handlade, åkte hem så jag fick lite middag och hann tillochmed diska innan vi fick hämta vår nyrekondade kille.

(null)
Vilken himmel. Hela dagen har det pendlat mellan regn och sol, ibland både regn och sol.

Bamses hundspa. Han får alltid beröm för hur duktig han är och hur han njuter av att bli av med ullen 🐑

"Så snygg du blev!" … "Vet jag väl", sa Bsmse

När jag hämtade honom kom vi lite i samspråk och jag berättade att AniCura velat ta bort honom i både januari och maj, så på fredag går jag tillbaka till den privatpraktiserande veterinären jag gillar. Hon blev irriterad och sa att jag var den tredje denna vecka som sagt ungefär samma sak, att AniCura vill ta bort hundar för småsakers skull. Jag vet att Bamse har urinstenar och artros, men med lite smärtstillande är han fortfarande pigg för sin ålder. På dagis säger de att han hänger med och är levnadsglad. Jag tycker det känns onödigt att avsluta hans liv när hans problem går att åtgärda. Vi får se vad som händer på fredag. Ikväll har han varit pigg som en valp. Han njuter verkligen av att vara snaggad.

Kom hem strax efter halv tio och gick kvällsnaden på en gång. Maken sover på jobbet. Återstår bara sängen 🥱

Fast jag måste tillägga att jag varit riktigt pigg hela eftermiddagen och kvällen! Och även om jag fortfarande har ont är det så otroligt mycket bättre nu och jag klarar mig utan kryckan. Långpromenaderna får vänta, men en kilometer i taget funkar! Mina alternativa behandlingar verkar fungera! Hoppas att smärtan ska släppa helt tillslut.

Första tisdan i juli

Fick bra sömn inatt vilket jag tackar för 🙏 Dagen blev lång.

Nu mognar hallonen

(null)
Det blev en handfull resegodis på väg till jobbet

…det står Nykan. Herrgården, Nykvarnskyrkan och Taxinge kyrka, det är väl solklart? Och det är inte jag som har ledig eftermiddag…

Började dagen med telefonsamtal, sen besök och personalmöte. Efter lunch jobbade jag igenom morgondagens andakt och åkte upp till Nykvarnskyrkan, men innan jag hann kliva ur bilen fick jag återbud av mitt besök och körde tillbaka till Herrgården. Fick en bra eftermiddag där jag bland annat hann ifatt med administrationen fram till semestern och veckan efter. Gick upp i personalrummet och åt middag innan jag styrde kosan till Taxinge kyrka och Musik i Sommarkväll. Ikväll var det chefen som hade andakten, men jag ska ha den nästa tisdag så jag vill veta hur det går till, vad som förväntas av mig.

Taxinge kyrka med anor från 1600-talet men ombyggd 1863 till nuvarande utseende

Det var två fantastiskt duktiga killar som sjöng och spelade piano på Musik i sommarkväll för en fullsatt kyrka, mest musikallåtar. En mycket njutbar timme som gick fort.

Jag körde sakta förbi 🐴

(null)
Tomaterna börjar mogna mot soligaste väggen

Lagade fläskfilé i limesås (fast jag fick ta citron eftersom limen var slut) så jag har nåt i lunchlådan imorgon. Duschen får vänta till imorgon för nu har maken slitit ut toan och gjutit den främsta delen av toagolvet så vi kommer inte åt att skruva på vattnet…

… men imorgonbitti har cementen brunnit klart.

Inatt sover vi i husbilen på tomten 🚎💤

Funderingar i årshalvtid

Kändes vardag de lux att vakna halv ett i fåtöljen inatt 🕧 Tröttsamt, men "som vanligt". Det stilla sommarregnet fick omfamna dagen, det föll över mig på bänken vid Vättern imorse, det föll över mig och hundarna när vi släpade oss ut inatt för en sista kissning.

Två stora paddor korsade vår väg 🐸 🐸

Vaknade dödstrött imorse, kunde inte somna om. Tröttheten ligger på ett annat plan, både värktabletterna och en sak till jag tänkt på. Under alla år som diakon har jag  älskat sommar på jobbet för det händer lite andra saker än under resten av året. I år har det bara tröttat ut mig. Det är mycket planering och förarbete, sen är själva  aktiviteten snabbt över. I år har jag dessutom mentalt laddat ordentligt för att åka till Stora Karlsö och helgens knyppelkurs. Nu är det över. Två veckors spretigt arbete innan semestern. Vad är det som händer i min kropp?

Jag gick upp och gjorde det jag skulle och gick ut med hundarna. Mötte grannen och satte igång att tokgnälla för honom. Det var skönt att höra mina egna tankar för jag såg en sak klart och tydligt… När jag var hos läkaren i torsdags ville hon att jag skulle börja med antidepressiva. Min tolkning av mitt hälsotillstånd är smärta i höften och det som smärta och biverkningar av smärtstillande (trötthet i mitt fall) drar med sig. Inte depression! Igårkväll när jag pratade med endokrinologen ville han skriva ut Ozempic. Han frågade om jag mådde bra i övrigt och jag sa att jag mår bra av licenspreparatet för min sköldkörtel, men att jag plågas av värk i höften/höfterna sen 3 månader tillbaka, att jag var trött på övervikten som hypothyreosen fört med sig. Ozempic skulle kosta drygt 3000kr i månaden för mig, hans patienter har gått ner mellan 7-30 kg på den. Jag bad att få tänka på saken. Jag kanske är helt dum i huvudet men jag tänker att HUR ska jag orka jobba med biverkningar av trötthet (etoricoxib mot artros) och illamående (Ozempic)? Alltså, livet då? Och han förutsätter alltså att mitt problem är att jag överäter snarare än att övervikten hänger ihop med hypothyreosen? Jag känner att jag måste tänka igenom det här ordentligt för just nu känns det som om jag håller på att bli helgalen. Den traditionella vårdapparaten ger mig biverkningar jag har svårt att leva med och jag lägger ner tusenlappar på den alternativa vården. Smärtan är bättre, men tröttheten! Ska jag börja trappa ner smärtlindringen? Törs jag det?

(null)
Gott om vitgräsfjärilar just nu

Silverstreckad pärlemor

När jag kom hem igen diskade jag och sen gick jag med i zoom-mötet för juli månads haikuutmaning. Det var faktiskt jättekul att nörda lite kring haiku.

Det skrivna ordet

i fem-sju-femordstakt ger

en rytm åt juli

Efter mötet marinerade jag kyckling i ingefära och honung mm, stekte på några räkor i curry och gick ut med hundarna igen.

Vitgräsfjärilar

Skogspärlemorfjäril

(null)Skogsnätfjäril

Pärlgräsfjäril

Maken tog min bil imorse så sonen kunde titta på den. Yngsta dottern med familj är i flyttartagen så maken skulle dit och hjälpa till. Sonen skulle komma dit. Jag skulle på LIFE-behandling i Västerås så jag tog caben.

Låg uppkopplad i två timmar, har varit ännu mer slut resten av dagen men det känns som det hjälpte mot smärtan. Hon hittar oxå blockeringar och stopp i flödet (som dr Liao) men även muskelförtvining. Det sa fysioterapeuten redan för fem-sex år sen, men läkarens enda kommentar till det var: gå ner i vikt.

Ställde in kycklingen i ugnen och gick ut tredjenaden när jag kom hem, sen vankades middag för mig och fyrbeningarna. Tog lite körsbär och vindruvor till Morden i Midsomer men orkade inte se nåt mer 🍒🍇  Gick ut med hundarna och duschade sen 🚿

Tredje kursdagen

Låg vaken från 5️⃣ Det var skönt att bara filosofera i min ensamhet. Halv sju gick jag upp och packade ihop, bar upp till bilen. Så lite Vadstena jag upplevt i år har jag aldrig gjort, men denna morgon blev perfekt. Jag gick tillbaka från bilen till folkhögskolan på baksidan och slog mig ner på en bänk i det stilla sommarregnet. Magiskt 🥰

Regnet mot lövverket

Sädesärlans födosök

En bänk vid Vättern

Tjugo över åtta rådde febril aktivitet i lektionssalen. Jag gick runt och hjälpte till här och där samt fotade. Har lovat deltagarna ett inspirations-kompendium med deras alster från kursen. Det blir en kul sammanfattning för mig oxå.

(null)

På lunchen lämnade jag in rumsnyckeln och fick sätta Strängnäs på kartan. Föreningen håller på att uppdatera var vi knypplar runt om i Sverige.

Och så fick jag underteckna kursintygen med en kursinnehållsformulering som mamma hjälpt mig med. Kändes stort ✍️ Kursledare i Svenska Spetsar! Jag, som bara knypplat i 16 år… och knappt det. De som lärt mig mest i hantverket är mina underbara elever på ABF i Strängnäs 🥰

Deltagarna troppade av mellan 1️⃣2️⃣ och 3️⃣ sen plockade jag ihop, lämnade lånat material, kursutvärderingar, kurslokalnyckel och överblivna mönster i kurslokalen efter att ha pratat med kursansvarig och nyckelpiga 🐞 Det ösregnade så att bära ut materialet i vätan kändes dumdristigt 🌧️☔️

Eftersom jag varit pro och burit ut klädespackningen imorse och kylvaror vid lunch så hade jag bara knyppelgrejset kvar… varav hälften var lånat och skulle lämnas kvar… kom iväg efter de samtal jag behövde ha - redan vid halv fyra 🕞  Kom bara några km på min 23 mil långa färd innan bilen började krångla. Felmeddelanden dök upp, bilen tappade fart och började skaka. Ringde sonen (som är bilmekaniker) och rådgjorde med honom. Sannolikt antisladdsystemet. 22 mil segkörning i kombination med en skakande bil, men hem kom jag. Nu tar maken upp bilen till sonen imorgon så får vi se när jag får tillbax Pärlan 🚙💨

Lugn kväll hemma. Stekte upp några räkor i vitlök, videomöte med sköldkörteldoktorn och somnat vid Tvn. Som vanligt igen 🥰